In Nederland heeft iedere asielzoeker recht op opvang. Dat recht is vastgelegd in nationale en internationale wet- en regelgeving, en vormt de basis van ons asielbeleid. In dit blog leggen we uit waarom asielopvang verplicht is en welke vormen er zijn.

Internationaal zijn afspraken gemaakt, zoals het Vluchtelingenverdrag van de VN. Op grond van deze wet zijn we als Nederland verplicht om bescherming te bieden aan mensen die vluchten voor vervolging op basis van o.a. ras, religie of politieke overtuiging. Ook staat vastgelegd dat iemand niet teruggestuurd mag worden naar een onveilig land. Nederland was een van de eerste landen die dit verdrag, in 1956, ondertekende en ratificeerde.
Hier worden de Europese normen en waarden bij opgeteld via het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Dit verdrag stelt vast dat Nederland geen mensen mag opvangen onder erbarmelijke omstandigheden. Daarnaast geeft de EU-Opvangrichtlijn een minimumnorm voor alle EU-lidstaten, waarin staat dat mensen die asiel aanvragen recht hebben op onderdak, eten, medische zorg en onderwijs voor hun kinderen. Alle EU-landen moeten zich daaraan houden.
En in Nederland zelf? Daar regelt de Vreemdelingenwet (2000) de regels over de toelating, verblijf en uitzetting van vreemdelingen. Het bepaalt bijvoorbeeld wie recht heeft op opvang tijdens de asielprocedure, en dat men tijdens de procedure verplicht verblijft op een aangewezen locatie. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor die opvang. Zij regelen van alles: van een bed en een boterham tot begeleiding en onderwijs. Dat is nader vastgelegd in de Wet Centraal Orgaan opvang Asielzoekers.
De eerste fase van opvang: het aanmelden en doorlopen van de procedure
De eerste fase betreft de binnenkomst in Nederland en de start van de aanvraag voor asiel. Een asielzoeker meldt zich bij een aanmeldcentrum en dient een aanvraag in, welke wordt geregistreerd door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Aanmeldcentrum (Centrale opvanglocatie, COL)
De aanmeldcentra in Ter Apel en Budel zijn de centrale locaties waar asielzoekers zich bij binnenkomst in Nederland aanmelden. In deze centra worden zij geïdentificeerd en geregistreerd (voorregistratie), ondergaan zij indien nodig een medische screening en tbc-onderzoek, en wordt de asielprocedure gestart door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Daarnaast krijgen zij bij de aanmeldcentra tijdelijk onderdak, meestal voor een periode van drie tot tien dagen, en vindt een aanmeldgehoor plaats (hoewel de wachttijd hiervoor momenteel ongeveer drie maanden is). Het beheer van deze locaties is in handen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Procesopvanglocatie (POL)
Procesopvanglocaties zijn bedoeld voor asielzoekers die zich in de eerste fase van hun asielprocedure bevinden en de fase bij het aanmeldcentrum hebben doorlopen. Zij worden hier opgevangen nadat ze zijn geïdentificeerd en geregistreerd. Hier verblijven asielzoekers tijdens de rust- en voorbereidingstermijn en doorlopen zij de algemene asielprocedure
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/procedure-asielzoeker
. Deze procedure duurt maximaal acht dagen, maar kent momenteel een wachttijd van twee tot zes weken, afhankelijk van de procedure. Deze locaties bevinden zich doorgaans in de nabijheid van IND-kantoren om het verloop van de procedure te faciliteren. De locaties worden beheerd door het COA.https://www.coa.nl/nl/nieuws/het-coa-ziet-toekomst-voor-kleinschalige-opvang
. Noodopvang Noodopvanglocaties worden ingezet bij capaciteitsproblemen in het reguliere opvangnetwerk van AZC’s. Deze opvangvorm is tijdelijk en vindt doorgaans plaats in niet-permanente voorzieningen, zoals evenementenhallen, hotels of tenten. De voorzieningen zijn basaal en de begeleiding is beperkter dan in AZC’s. Asielzoekers kunnen er vaak niet zelf koken, er zijn weinig activiteiten en er is vaak minder privacy. Noodopvang is geen AZC, maar bedoeld als een tijdelijke opvanglocatie. In de praktijk worden deze echter regelmatig ook langduriger ingezet. Dat betekent dat men er langere tijd verblijft dan waar de plek voor bedoeld is. Een belangrijk verschil met een regulier AZC is dat deze locatie andere vastgoedeisen kent (het ’Programma van eisen’Voor asielopvang door het COA geldt: COA - Vastgoed voor asielopvang | www.coa.nl. Voor tijdelijke (spoed) locaties geldt de Europese Opvangrichtlijn als maatstaf voor kwaliteit, waaraan de opvang van een asielzoeker minimaal dient te voldoen. Dit is de richtlijn die binnen de hele EU geldt.
) dan een regulier AZC, maar wel wordt beheerd door het COA. Het is minder geschikt om langere tijd te wonen. Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen-opvang (AMV-opvang) Voor alleenstaande minderjarige asielzoekers is een specifieke opvangvorm ingericht. De uitvoering ligt bij Nidos (voogdij-instelling) in samenwerking met het COA. Jongeren worden opgevangen in kleinschalige woonvoorzieningen met 24-uursbegeleiding of in pleeggezinnen, afhankelijk van leeftijd, ontwikkelingsfase en ondersteuningsbehoefte. Intensieve opvang (IBA/HTL) Niet alle (volwassen) asielzoekers zijn in staat om zelfstandig te verblijven in een reguliere opvang. In sommige gevallen is sprake van psychische problematiek, beperkte zelfredzaamheid of gedrag dat leidt tot overlast binnen de opvanglocatie. Voor deze doelgroep zijn specifieke voorzieningen ingericht: de intensief begeleidende opvang (IBA) en de handhaving- en toezichtlocatie (HTL). Deze opvangvormen bieden meer structuur, begeleiding en toezicht, afgestemd op de ondersteuningsbehoefte of het noodzakelijke toezichtniveau van de betreffende bewoner.Eerste Kamer der Staten-Generaal
. Gemeentelijke opvang in eigen beheer Naast de tijdelijke gemeentelijke opvang hebben steeds meer gemeenten gekozen voor opvang in eigen beheer, vaak in kleinschalige, reguliere woonomgevingen zoals leegstaande verzorgingshuizen of flatwoningen. Deze vorm biedt meer mogelijkheden voor lokale inbedding, integratie en maatschappelijke participatie. Het beheer en de begeleiding worden in deze vorm veelal uitbesteed aan maatschappelijke organisaties of ondergebracht bij gemeenteambtenaren. Inmiddels worden er nieuwe vormen voor opvang in eigen beheer van gemeenten ontwikkeld door het COA. Dit zijn de duurzame gemeentelijke opvang en de volledige gemeentelijke exploitatie. Ook wordt er door het ministerie verkend of en in hoeverre doelgroep flexibele opvang (dus bijvoorbeeld een mix van Oekraïense ontheemden en regulier asiel, of een mix met statushouders) kan worden gefaciliteerd. Hierover lees je meer in ons volgende artikel.