De complexiteit binnen het sociaal domein is groot, gezien het grote aantal partners dat hier bij betrokken is. Hierbij kun je denken aan zorgaanbieders, maatschappelijk werk, wijkverpleegkundigen, scholen, huisartsen, de GGD en de samenwerking binnen en tussen gemeenten. Daarnaast hebben deze partijen te maken met verschillende wettelijke, juridische en beleidsmatige kaders die samenwerking niet altijd ten goede komen. Hierbij kan je denken aan de Jeugdwet, de wet op het Passend Onderwijs, de Participatiewet en de wet Zorg en Dwang. Hoewel samenwerking tussen de betrokken partijen niet altijd eenvoudig is, is een goede onderlinge afstemming van grote toegevoegde waarde voor de cliënt en het gezin.
De samenwerking met het onderwijs is cruciaal. Alle kinderen zitten tenslotte op school. Het doorlopen van een ononderbroken schoolcarrière en het welbevinden van een jongere hangen nauw en elementair met elkaar samen om op te groeien tot een zelfstandige volwassene. Ketensamenwerking is dan ook voorwaardelijk hieraan. Ook is de samenwerking met zorgaanbieders cruciaal.
Hoe organiseer je de samenwerking met je zorgaanbieders in het sociaal domein? Bijna alle gemeenten hebben een vorm van contractmanagement (regionaal of lokaal) ingericht. Hoe de uitvoering echter is georganiseerd, verschilt aanzienlijk. Goede samenwerking tussen gemeente(n) en zorgaanbieders is van belang om de kwaliteit van de hulpverlening (gezamenlijk) te vergroten. Daarnaast is het een gezamenlijke taak om zoveel mogelijk waarde te leveren voor de laagst mogelijke kosten. Hoe realiseer je dit samen? En hoe richt je de samenwerking optimaal in vanuit de opdrachtgeversrol?
Aanbiedingsbrief Meerjarenplan 2025–2028 en Werkagenda 2025–2026 Toezicht Sociaal Domein
Kamerstuk: kamerbriefVooral ontwikkelingen in jeugdbeschermingsmaatregelen interessant voor verdiepend onderzoek
Nieuws-persbericht'Dan zijn ze veilig'. Over uithuisplaatsing en verplaatsing van kinderen, een pedagogische misvatting
BlogBeantwoording Kamervragen over het bericht Nederland zorgt niet goed voor kwetsbare kinderen: 'We zakken als land door het ijs’
Kamerstuk: kamervraag