Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

8 sociale innovaties waar wij blij van worden

Hoe gaat u het sociaal domein in uw gemeente transformeren? Heeft u al nagedacht over een sociale innovatie aanpak? Wat heeft u hiervoor nodig? Wie heeft welke rol? Waarmee kunt u morgen aan de slag? Laat u inspireren door 8 sociale innovaties waar wij blij van worden. Heeft u zelf voorbeelden? Laat het ons weten.

2 maart 2015

Nieuws

Argos Mobiel
Ouderen in Schiedam kunnen sinds juli 2014 een beroep doen op flexibel vervoer vanaf hun voordeur. Argos Mobiel Schiedam is er voor alle ouderen die op een snelle en gemakkelijke manier op een bepaalde plaats willen zijn binnen hun gemeente. Omdat de voertuigen enkel korte ritjes maken, zijn zij altijd in de buurt. Ouderen hoeven daarom niet lang te wachten en ook niet ruim van tevoren te reserveren. Argos Mobiel is een initiatief van de Argos Zorggroep en de gemeente Schiedam. DAM (Duurzame Aanvullende Mobiliteit) levert de chauffers. Dit zijn veelal mensen met een uitkering, die na een intensief leer-werktraject doorstromen na een betaalde baan.

Bewegen op Afstand
Bewegen op Afstand is een dienst van OnsPlatform.tv. Het werkt heel eenvoudig. In de gemeenschappelijke ruimte van het appartementencomplex of het buurthuis wordt een webcam geplaatst en is de de coach via een live-verbinding te zien op een tv of beamer via het besloten deel van een communitywebsite. Mensen spreken met hun coach, fitnesstrainer of fysiotherapeut af hoe laat ze willen bewegen, en of ze dat alleen willen doen of samen in groepsverband. Want Bewegen op Afstand is tegelijk een mooie aanleiding om bijvoorbeeld buren te ontmoeten en om samen iets te doen. Op het afgesproken tijdstip worden mensen door hun coach begeleid, live, dus met bewegende beelden en geluid. De coach kan deelnemers zien, horen, instructies geven en vragen beantwoorden.

Ervaringsmaatjes voor jonge mantelzorgers
Een ervaringsmaatje voor jonge mantelzorgers, is uitgeroepen tot winnaar van de Nationale Zorgvernieuwingsprijs 2014. SIZ Twente bedacht het idee. SIZ Twente stelt voor om jonge mantelzorgers te laten bijstaan door jongvolwassen vrijwilligers die zelf ook mantelzorger zijn - of zijn geweest. Hij geeft praktische tips, maar ook op sociaal en emotioneel vlak biedt hij steun. SIZ Twente werft de ervaringsmaatjes en traint ze om hun persoonlijke ervaring zo krachtig mogelijk in te zetten. Met dit idee wil SIZ Twente voorkomen dat jonge mantelzorgers overbelast raken.

My-Mate
Hoe doe ik boodschappen? Hoe houd ik overzicht over mijn geld? En hoe zorg ik ervoor dat ik mijn afspraken niet vergeet? My-Mate ondersteunt mensen met een licht tot matig verstandelijk beperking in het dagelijks leven. Het bestaat uit een app en een website met een agenda, een kasboek en stappenplannen die gaan over hoe je om kunt gaan met praktische zaken van alledag (zoals aardappels koken). Ook kunnen gebruikers van My-Mate zelf stappenplannen maken of bewerken. Bij de verschillende mogelijkheden die My-Mate biedt, kan iemand hulp van een andere persoon willen. Ook dat kan via My-Mate; je kunt vanuit app en website mailen, skypen, telefoneren, sms'en en WhatsApp'en. Ook kan de gebruiker van My-mate zijn ondersteuner toestemming geven om mee te kijken in agenda, kasboek en stappenplannen. Zo kan ook op afstand hulp geboden worden.

Social lab Amsteldorp
In de zomer van 2014 zette Kennisland in samenwerking met de gemeente Amsterdam een social lab op in de wijk Amsteldorp rond de case ‘goed ouder worden’. Het tot dan toe verlaten pleintje midden in Amsteldorp transformeerde zich tijdens het lab tot een informele ontmoetingsplek, terwijl het kantoortje van een woningbouwcorporatie diende als tijdelijke werkplek. De publicatie Beter Oud in Amsteldorp verkent de mogelijkheden van een social lab als kansrijk ontwerp voor blijvende vernieuwing, zowel in de leefwereld van burgers (de samenleving) als in de publieke sector (het faciliterende systeem).

Visioplan Maastricht
Het Maastrichtse ‘Visioplan’ voorziet in een heel nieuwe methode om cliënten in de hulpverlening én hun begeleiders snel inzicht te geven door middel van beeldentaal. Niet in woorden, maar in visualisaties stellen zij ‘mindmaps’ op – schema’s die onmiddellijk inzicht geven in de de situatie, de therapeutische doelen en de belangrijke relaties. Zowel de cliënten als de begeleiders die deze methode gebruiken, hebben meer inzicht in situatie en voortgang en communiceren veel doelmatiger. Het Visioplan heeft inmiddels een app ontwikkeld voor de methode die daardoor nog sneller en beter gevisualiseerd werkt.

Waarmakerij van ideeën
Een leegstaand pand in de binnenstad van Groenlo is omgetoverd tot een werkplaats voor het waarmaken van ideeën. Bij BS22, zoals de plek is genoemd naar het adres Beltrumsestraat 22, worden plannen gesmeed en gepitcht. Het is geen plaats om je klachten neer te leggen, maar om echt aan de slag te gaan met het verbeteren van je leefomgeving. Bij BS22, de werkplaats voor het waarmaken van ideeën, mag een idee ook echt een idee zijn. Bij BS22 wordt niet gevraagd naar uitgewerkte plannen, maar stellen de netwerkmakelaars vragen of geven tips, waardoor je idee een plan wordt. Je wordt in contact gebracht met mensen/organisaties die jou verder kunnen helpen. Ze nemen hier niets van je over. Het is en blijft jouw idee, dat er alleen komt wanneer jij ermee verder gaat.

Zelfredzaamheid app voor mensen met autisme
Samenwerkingspartner Centrum Autisme GGZ Noord-Holland-Noord ontwikkelt met ondersteuning van Leo Kannerhuis Nederland een zelfredzaamheidsapp. Dit is een applicatie die mensen met autisme kunnen gebruiken wanneer zij trainen om zelfstandiger te worden. De app gaat onderdeel uitmaken van de zelfredzaamheidsmethodiek. Verwacht wordt dat een digitale toepassing van de individuele trainingen een meerwaarde heeft omdat het aansluit bij de belevingswereld van jongeren en volwassenen met autisme. Binnen de app kunnen cliënt en hulpverlener de training op maat plannen, waarmee de training met behulp van de app door de cliënt zelfstandig gevolgd kan worden. De app ondersteunt bij activiteiten als het doen van boodschappen, financiën, wassen, schoonmaken, reizen.Naar verwachting komt de app in de tweede helft van 2015 gereed voor de partners van Leo Kannerhuis Nederland.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.