Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Hoe voorkom je polarisatie en radicalisering? 8 voorbeelden

Na de aanslagen in Parijs van 13 november 2015 is er hernieuwde aandacht voor het voorkomen van polarisatie en radicalisering. Hoe doe je dat? Welke initiatieven zijn er bekend? Wij verzamelden 8 voorbeelden.

9 december 2015

Amsterdamse sleutelfiguren
Contacten leggen in relevante netwerken die niet op een reguliere manier worden bereikt. Denk aan jongeren, studenten of mensen met een specifieke culturele, religieuze of politiek-maatschappelijke identiteit.
Door een aantal gemotiveerde mensen met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen en te versterken in hun mogelijkheden en ambities ontstaat een groep sleutelfiguren die een belangrijke bijdrage kan leveren aan de bestuurlijke aanpak van radicalisering.

Anders, maar wel uniek
Het project Anders maar wel Uniek biedt handvatten aan gemeenten en onderwijsinstellingen om, ogenschijnlijk tegengestelde groepen toch met elkaar in contact te brengen. Twee groepen jongeren (moslim en autochtone niet moslim jongeren) ontmoeten elkaar en praten met elkaar vanuit het eigen referentiekader. Het doel is om wederzijdse beeldvorming te herkennen en daarover met elkaar van gedachten te wisselen. Met het resultaat wordt beoogd het voorkomen van uitsluiting en mogelijke radicalisering.

ANGRY
ANGRY is een multimediaal project over beeldvorming van radicalisering onder jongeren belicht vanuit drie posities: de fotograaf, de gevestigde media en de jongeren zelf. Het doel van ANGRY is om een breed (en jong) publiek te laten zien wat de motieven en gedragingen zijn van radicalen en radicale bewegingen. Dit gebeurt niet alleen door een interactieve tentoonstelling, maar ook door actieve publieksparticipatie en een website.

Culemborg VIG gezinsmanagement
De wijk Terweijde, maar daarbinnen vooral de Staatsliedenbuurt, in Culemborg is een wijk met sociaal zwakke straten. Na een groot oud- en nieuw incident in 2010 is een beleid uitgezet met diverse projecten om leefbaarheid te bevorderen en polarisatie tegen te gaan. De gemeente Culemborg heeft het project VIG ingezet ten behoeve van de begeleiding van multi-probleem gezinnen. VIG is met name ingezet in de gezinnen die betrokken waren bij de spanningen in Terweijde. VIG staat voor Voorwaardelijke Interventie in Gezinnen. VIG wordt met name in ingezet in multi-probleem gezinnen waar de hulpverlening niet meer binnen mag, kan of durft te komen of waar deze te weinig effect ressorteert en waarbij ernstige zorgen zijn omtrent de ontwikkeling van de kinderen. VIG is een vorm van voorwaardelijke hulpverlening waarbinnen gewerkt wordt met drang & dwang.

Den Haag: preventie, polarisatie, radicalisering en jihadisme
In een brief van november 2014 wordt op hoofdlijnen aangegeven hoe de gemeente Den Haag de komende jaren invulling wil geven aan de aanpak op het gebied van de preventie van polarisatie, radicalisering en jihadisme Het uitvoeringsprogramma uit maart 2015 geeft een nadere invulling aan de Hoofdlijnenbrief. Het programma kent een dynamisch karakter. Tijdens de looptijd kunnen er projecten en activiteiten bij komen of accenten worden verlegd. Actuele ontwikkelingen, het dreigingsbeeld en andere factoren hebben een directe invloed op de activiteiten die worden ondernomen.

Utrecht zijn we samen
De gemeente Utrecht is op verschillende gebieden actief om te werken aan verbinding, signalering, begeleiding en repressie. De recente terroristische aanslagen in Parijs versterken echter de sense-of-urgency om ook op lokaal niveau hier meer aandacht aan te besteden. Ook in Utrecht speelt dit in de lokale samenleving. De gemeente wil graag actief een extra bijdrage leveren aan het versterken van de verbinding en open dialoog tussen haar inwoners in de stad onder het motto Utrecht zijn we samen! Met een Plan van Aanpak wil de gemeente de investering die zij reeds doet op specifieke groepen in de samenleving waar nodig verder intensiveren en de stad verder uitbouwen als mensenrechtenstad.

Vreedzame School
De Vreedzame School is een programma waarin sociale competenties en democratisch burgerschap centraal staan. Een democratische gemeenschap, waarin iedereen zich verantwoordelijk en betrokken voelt en waarin conflicten constructief worden opgelost. Het doel van het programma is om de sociale betrokkenheid van de leerlingen ten aanzien van de gemeenschap te vergroten. Hierdoor vermindert probleemgedrag en neemt de onzekerheid en handelingsverlegenheid van leerkrachten af.

Weerbare meiden
Het stadsdeel Amsterdam West is vorig jaar gestart met de aanpak van radicalisering van moslimmeiden. Met de aanpak 'Weerbare meiden' wil het stadsdeel een groep jonge kwetsbare meiden in hun eigen kracht zetten en vervreemding tegen gaan. 'Weerbare meiden' zet in op het vergroten van de weerbaarheid van kwetsbare moslimmeiden, het bespreekbaar maken van het thema binnen het sociale vangnet van deze groep en het investeren in de signaleringspositie van professionals en vrijwilligers.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.