Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

De top 5 best gelezen artikelen uit april

Wat had u afgelopen maand niet mogen missen? Sociaalweb stelde voor u een overzicht samen van de vijf best gelezen artikelen op Sociaalweb uit maart. Met aandacht voor onder andere de afbakening van de jeugdhulpplicht, jeugdhulp in school en een mogelijk einde voor de open house-procedure bij zorginkoop.

Sociaalweb 30 April 2020

1. Coronacrisis: Dagbestedinglocaties sluiten massaal hun deuren. En nu?
Marjet van Houten & Mirjam Andries

Voorzieningen voor dagbesteding sluiten door de coronacrisis massaal hun deuren. Dit heeft grote consequenties voor deelnemers, hun naasten en de dagbesteding zelf. Deelnemers missen de nodige structuur, sociale contacten en het gevoel zinvol bezig zijn. Voor hun naasten en (professionele) begeleiders heeft dit ook grote consequenties. Respijtzorg vervalt en er is onbegrip, onrust of woede bij de deelnemers. Mantelzorgers raken overbelast en de kans op ontsporing van zorg neemt toe. Hoe groot is het probleem eigenlijk? Hoeveel mensen maken gebruik van dagbesteding en wat zijn de gevolgen en alternatieven?

Lees het artikel hier

2. Dit is het moment: een intelligente aanpak van schulden
Nadja Jungmann

De economie is met een klap tot stilstand gekomen. Wie geen vitaal beroep heeft werkt als het even kan thuis. Scholen, horeca en andere plekken waar mensen zich verzamelen voor vermaak zijn gesloten. De economische schade is enorm en de omvang nog niet te overzien. Het kan bijna niet anders dan dat de schuldenproblematiek enorm gaat oplopen. De vraag die dit vooruitzicht oproept is wat we in dat licht in deze periode moeten en kunnen doen. Het antwoord luidt: het vinden van een intelligente mix van compenseren, vroegsignaleren, coachen en kwijtschelden.

Lees het artikel hier.

3. Wat is de afbakening van de jeugdhulpplicht in de Jeugdwet? Het juridische antwoord met bestuurskundige gedachten
Tim Robbe, Floris Lazrak, Duco Bannink, Niels Uenk, Jan Telgen, Samir Bashara, Jaap Jan Brouwer, Ben Bugter & Paul Kagie

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wilde in september 2019 meer inzicht krijgen in de reikwijdte van de jeugdhulpplicht in de Jeugdwet. De VNG vroeg het open karakter van de Jeugdwet te doordenken, doordat zij ziet dat gemeenten stoeien met deze plicht, in relatie tot de groei van het aantal jeugdhulptrajecten en de financiële consequenties daarvan. Het VNG-bestuur formuleerde vervolgens een aantal vragen om het juridische kader rondom de jeugdhulpplicht helder te krijgen en te leren van veelbelovende initiatieven in het land. Het VNG-bestuur vroeg ook om aanbevelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Het 'Expertteam Reikwijdte Jeugdhulpplicht' publiceerde in opdracht van het VNG-bestuur in maart 2020 zijn advies. Het advies houdt een warm pleidooi voor echte transformatie en het adviseert gemeenten om te gaan werken met een ontwikkelagenda. Het advies gaat naar onze mening echter te beperkt in op de uitstekende vragen die het VNG-bestuur heeft gesteld in september 2019. De antwoorden op die vragen moeten namelijk het juridische, bestuurlijke en economische kader schetsen waarbinnen gemeenten überhaupt tot echte transformatie kunnen komen.

Lees het artikel hier.

4. Jeugdhulp in school in speciaal basisonderwijs draagt bij aan maatschappelijke welvaart, reduceert jeugdzorggebruik
Matthijs van Dam

Jeugdhulp in school levert op het speciaal basisonderwijs de maatschappij meer op dan het kost. Dit komt voor een groot deel doordat de aanwezigheid van positieve immateriële baten. Wel zijn voor de maatschappij als geheel de financiële opbrengsten lager dan de kosten. Voor het OPDC en het praktijkonderwijs zijn de effecten van jeugdhulp in school kleiner, met lagere maatschappelijke opbrengsten tot gevolg. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek dat AEPB heeft uitgevoerd naar de Almeerse aanpak van jeugdhulp in school.

Lees het artikel hier.

5. Wetswijziging inkoop door gemeenten binnen het sociaal domein: een einde van de 'open house'-procedure?
Bastiaan Wallage, Willemijn Oudenaarden & Julia Krijbolder

Jeugdhulp in school levert op het speciaal basisonderwijs de maatschappij meer op dan het kost. Dit komt voor een groot deel doordat de aanwezigheid van positieve immateriële baten. Wel zijn voor de maatschappij als geheel de financiële opbrengsten lager dan de kosten. Voor het OPDC en het praktijkonderwijs zijn de effecten van jeugdhulp in school kleiner, met lagere maatschappelijke opbrengsten tot gevolg. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek dat AEPB heeft uitgevoerd naar de Almeerse aanpak van jeugdhulp in school.

Lees het artikel hier.

Eervolle vermeldingen

Kwijtschelding eigen bijdrage Abonnementstarief Wmo voor de maanden april en mei. - i-Sociaal Domein

Doen wat werkt: vier lessen om jeugdhulp te verbeteren - Charles de Monchy & Ernst-Jan Wind

De kracht van de leidinggevende in de coronacrisis: tips om werknemers mentaal gezond te houden - Shirley Oomens, Bouwine Carlier & Suzanne van Hees

Biedt corona ook een kans tot omgekeerd toetsen? - Matthijs Vermaat

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.