Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Een berichtje in de buurt-app bij een mazelen-uitbraak, en andere oplossingen voor een gezondere stad

Hoe zorgen we ervoor dat jongeren minder gaan vapen? Voorkomen we de verspreiding van schurft onder studenten? En stimuleren we beweging op werk? Studenten Health and Medical Psychology presenteerden hun antwoorden op deze vragen aan professionals uit de praktijk.

Universiteit Leiden 6 November 2025

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

In het vak Designing Interventions for Behavioural Change leren masterstudenten om een interventie te ontwikkelen om gezond gedrag te stimuleren. Partners uit de praktijk leveren hier casussen voor aan. Tijdens een afsluitende sessie pitchen de studenten hun voorstellen aan stakeholders, docenten en medestudenten. In een marktkraampje presenteren ze daarna hun interventie nogmaals, nu met meer ruimte voor dialoog en nuance.

Vapen en vaccineren

‘In ons vak gaan studenten dus aan de slag met daadwerkelijke problemen uit de praktijk. Daarbij plukken we de vruchten van bestaande samenwerkingen die onderdeel zijn van het Leiden Healthy Society Center en de Health Campus Den Haag,’ vertelt universitair docent Laurens van Gestel. ‘Zo werken we samen met de Academische Werkplaats Publieke Gezondheid, Gemeente Leiden en de Healthy University. Onderwerpen waar de studenten aan werken zijn bijvoorbeeld: vaping onder jongeren, vaccineren tegen meningokokken, voldoende bewegen op het werk, het voorkomen van verspreiding van schurft onder studenten, en het stimuleren van testbereidheid bij een mazelenuitbraak.’

Extra gemotiveerd

Als coördinator kost het extra tijd om dit soort samenwerkingen op te zetten en te onderhouden, maar het levert ook veel op. ‘De studenten krijgen een betere leerervaring, kunnen samenwerken met de doelgroep en relevante stakeholders, en zijn mede daardoor extra gemotiveerd om tot een goed eindproduct te komen. De stakeholders krijgen relevante kennis terug van onze studenten die ze vervolgens toe kunnen passen in de praktijk. Ook als docent is het waardevol, allereerst omdat je merkt dat de studenten er echt wat van willen maken en meer eigenaarschap nemen en ervaren, maar ook omdat je de verbinding met de praktijk concreet kan maken.’

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.