De adviescommissie Zorgvraagtypering ggz heeft onlangs een derde advies uitgebracht over de doorontwikkeling van de zorgvraagtypering in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). In het advies staan concrete aanknopingspunten om de zorgvraagtypering verder te verbeteren. Een deel van deze verbeteringen kunnen al op de korte termijn worden doorgevoerd, andere aanpassingen vragen meer onderzoek.
Zo adviseren partijen uit de commissie om de indeling van de zorgvraagtypen aan te passen. Dit moet leiden tot een versimpeling en zorgt ervoor dat het zorgvraagtype nog beter aansluit bij de hoeveelheid zorg die een patiënt nodig heeft. Dit helpt zorgaanbieders en zorgverzekeraars inzicht te krijgen in de capaciteit van zorg die nodig is en daarmee passende afspraken te maken. Inzet is om deze aanpassingen op tijd doorgevoerd te hebben voor de zorginkoop voor 2026.
De NZa ondersteunt het initiatief van de partijen in de adviescommissie om voor de langere termijn in wetenschappelijk verband verder te werken aan de zorgvraagtypering. De adviescommissie beschrijft verschillende ambities om tot een verbeterd model te komen. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek zullen bijdragen aan goed onderbouwde aanpassingen voor de zorgvraagtypering. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de schaarse zorg ook terechtkomt bij mensen met een complexe zorgvraag.
De wachttijden in de ggz zijn al geruime tijd te lang. We zien dat vooral mensen met complexe problemen lang moeten wachten. Om te zorgen dat de toegang tot complexe zorg verbetert, is het belangrijk dat de sector beter zicht krijgt op de zorgvraag van patiënten. Het zorgprestatiemodel is ontwikkeld om iets te doen aan de lange wachttijden. Met de zorgvraagtypering kan een behandelaar zijn patiëntengroep in beeld brengen en hierover in gesprek gaan met de zorgverzekeraar als het gaat om tariefafspraken. Zo willen we stimuleren dat de mensen die de ggz het hardst nodig hebben die zorg ook (tijdig) krijgen.