Bij de Tweede Kamerverkiezingen eind vorig jaar was het Meldpunt onbeperkt stemmen weer geopend. Mensen met een beperking konden hier hun ervaringen kwijt met de toegankelijkheid van deze verkiezingen. 384 mensen hebben meldingen gedaan. Bijna de helft van de meldingen betrof een positieve ervaring (47%), iets minder dan een derde was negatief (29%) en 23% was neutraal.
De meldingen over hulp en informatie door leden van het stembureau zijn het meest positief. Veel mensen spreken hun waardering uit voor de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de leden van het stembureau.
“Vanmiddag op het stadskantoor erg goed geholpen met de stemmal. Was goed georganiseerd en medewerkers waren erg vriendelijk en behulpzaam. Vanuit mijn ervaring een mooi compliment aan de gemeente voor de organisatie op het stembureau.”
Ook de meldingen over de toegankelijkheid van het stembureau zijn in meerderheid positief. Zo is er waardering voor goede voorzieningen die rekening houden met (verschillende) beperkingen. Genoemd worden o.a. de aanwezigheid van een tolk gebarentaal, goede voorzieningen voor mensen met een visuele beperking (zoals de stemmal), stoelen om op je beurt te wachten en goede verlichting in de stemhokjes
De toegang tot het stemlokaal laat op meerdere plekken nog wel te wensen over. Zo komt het vaak voor dat men toegangsdeuren niet zelfstandig kan openen. Ook blijkt de informatie over toegankelijkheid niet altijd te kloppen.
Verder bestaat er onduidelijkheid over de toegankelijkheid van het stembureau en de stemhokjes voor scootmobielen. Meerdere mensen hebben de verwachting dat zij vanuit hun scootmobiel kunnen stemmen. Dat blijkt soms wel en soms niet mogelijk.
De ervaringen met hulp in het stemhokje zijn wisselend. Er zijn positieve ervaringen. Maar er zijn ook enkele meldingen dat stembureauleden niet weten dat mensen met een lichamelijke of visuele beperking hulp in het stemhokje mogen ontvangen (ook van iemand die zij zelf kiezen). Het leidde tot discussies en de hulp werd bij een enkeling uiteindelijk niet toegestaan.
Heel veel meldingen gaan over het grote formaat van het stembiljet. Het biljet is daardoor lastig te hanteren en vormt voor een aantal mensen een belemmering om zelfstandig te kunnen stemmen. En het kleine lettertype maakt het formulier voor een aantal mensen lastig leesbaar.
“Het stembiljet is veel te groot als je in een rolstoel zit en het koordje aan de potlood is veel te kort in het ‘invalide’-hokje waardoor je niet iemand onderaan op het biljet kon kiezen. Echt een geklungel en gehannes met dat grote formulier.”
Ieder(in) heeft naar aanleiding van deze meldactie een reeks aanbevelingen geformuleerd. De belangrijkste is dat ervaringsdeskundigen met verschillende beperkingen – ook op lokaal niveau – moeten worden betrokken bij de voorbereidingen van de komende verkiezingen. Verder pleit Ieder(in) ervoor om het stemmen vanuit een scootmobiel beter te faciliteren.