Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Indienen signalen bij Stichting IKZ: wat gaat er veranderen?

Gemeenten kunnen hun signalen en vermoedens van zorgfraude melden bij het Informatieknooppunt Zorgfraude (IKZ). In aanloop naar de inwerkingtreding van de Wet bevorderen samenwerken en rechtmatige zorg (Wbsrz) en stichting IKZ verandert een en ander bij het indienen van de signalen.

VNG 17 oktober 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Het indienen en delen van nieuwe signalen kan tot en met 14 november 2024

Vanaf vrijdag 15 november start het IKZ met het afhandelen van de signalen die tot dan toe zijn ingediend. Daarna is het 6 weken lang niet mogelijk om een nieuw signaal door te geven. Signalen met grote urgentie of spoed neemt het IKZ, in goed overleg, in behandeling. De signalen die eind december nog niet volledig zijn verrijkt of uitgelopen draagt het IKZ over aan de indienende instantie. 

Na 1 januari signalen indienen via portaal met eHerkenning

Op dit moment worden signalen op verschillende manieren aangeleverd. Na oprichting van de Stichting IKZ (vanaf 1 januari 2025) wordt er gewerkt met een portaal. In dit portaal heeft elke ketenpartner haar eigen omgeving.  In deze omgeving wordt een nieuw signaal ingediend via een webformulier dat werkt met eHerkenning. eHerkenning is en soort DigiD voor organisaties en is persoonsgebonden. 

Als het goed is, beschikt elke overheidsorganisatie en zorgverzekeraar over eHerkenning en kan zij personen hieraan toevoegen. In de praktijk zal dit de toezichthouder, rechercheur, inspecteur of administratief medewerker zijn, afhankelijk van hoe dit in de eigen organisatie is belegd. We roepen gemeenten op om alvast de bekijken hoe eHerkenning is geregeld en wie er vanaf 1 januari 2025 contactpersoon is voor het IKZ. Zonder eHerkenning is het niet mogelijk om signalen in te dienen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.