Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

‘WIJ Groningen biedt laagdrempelige hulp zonder dat formele indicatie. Dat maakt de toegang tot jeugdhulp eenvoudiger en sneller’, legt Geth uit. Hij is sinds februari 2023 directeur Innovatie en Ontwikkeling van WIJ Groningen. Deze stichting werkt nauw samen met de gemeente Groningen aan een aantal wettelijke taken binnen het sociaal domein.

Sinds 2023 verzorgt de stichting ook de basisjeugdhulp voor de inwoners van Groningen. Dat is een algemene voorziening die al toegankelijk is na een lichte toets. Dit is nu ook vastgelegd in gemeentelijke verordening jeugdhulp. Voor een individuele voorziening is wel een indicatie nodig.

Geth: ‘Ook het jeugd- en jongerenwerk horen bij ons werk. We richten ons niet alleen op het probleem, maar bieden een brede integrale aanpak met meer begeleiding in eigen huis, minder zorgaanbieders, en goede samenwerking met bijvoorbeeld huisartsen en scholen.’

Unieke samenwerking

‘Deze samenwerking tussen de gemeente en WIJ Groningen is redelijk uniek te noemen’, vertelt Robert, die als beleidsadviseur Jeugdhulp bij de gemeente Groningen werkt. ‘Vaak is het contact over de uitvoering van een gemeentelijke opdracht of subsidie niet zo intensief en gezamenlijk als in het geval van de basisjeugdhulp. Onze samenwerking startte al aan de voorkant, bij de ontwikkeling en opzet van de basisjeugdhulp bij WIJ Groningen. Dat deden we samen en we ontwikkelen na twee jaar nog steeds gezamenlijk verder. Samen koken noemen we dat.’

‘Het vertrekpunt van onze samenwerking is de inhoud van de ondersteuning aan gezinnen. Van daaruit willen we leren en bijsturen. Dat doen we elke maand, zowel op inhoud als inzet van de financiële middelen. De gemeente en WIJ Groningen evalueren en rapporteren vervolgens ook gezamenlijk aan de bestuurder van WIJ Groningen en de portefeuillehouder Jeugd van de gemeente. Eventuele aanpassingen vinden vanuit de eigen taken en verantwoordelijkheden plaats’, aldus Robert

Geth vult aan: ‘We willen dat Groningse kinderen en gezinnen de juiste hulp krijgen door duurzame ondersteuning en weinig ambtelijke molen. We kijken hoe we vanuit de eigen sociale omgeving de problemen kunnen oplossen of zetten daarvoor algemene basisvoorzieningen in.

We geloven heel sterk in het belang van steun van familie en vrienden en bieden deze hulp zo dicht mogelijk bij huis aan. Ook moedigen we jongeren aan om hun eigen talenten en mogelijkheden in te zetten of regelen we zo nodig zorg en ondersteuning om hen verder te helpen. Als het echt niet anders kan, verwijzen we door naar specialistische jeugdhulp. Kortom, we geven kinderen en jongeren weer regie over hun eigen leven.

Onze aanpak is behoorlijk succesvol. Dit blijkt uit de uitgebreide impactmeting die we in 2024 hebben gehouden onder ouders, jongeren en professionals over de basisjeugdhulp.’

Tijd schrijven niet nodig

Robert: ‘Medewerkers hoeven geen tijd te schrijven om de ingezette hulp te kunnen declareren. Ze kunnen zelf bepalen hoeveel uur ze per week aan een gezin besteden. Natuurlijk wil je als gemeente wel weten hoeveel uur er gemiddeld hulp wordt geboden, anders kun je onderling geen cijfers vergelijken. Daarom vragen we onze medewerkers om na afronding van een case in hun agenda te kijken hoeveel uur ze gemiddeld per week aan de case hebben gewerkt. Dat gebruiken we voor onze rapportage.’

Volgens Geth en Robert is het zelf kunnen bepalen hoeveel tijd je aan een case besteedt één van de succesfactoren van WIJ Groningen. Net zoals de samenwerking met de gemeente.

Robert: ‘We trekken samen op om nieuwe dingen te ontdekken en hebben goede gedragswetenschappers en praktijkbegeleiders in dienst die ons daarbij helpen.’ Geth vult aan: ‘Werkplezier en werkgeluk zijn bij de basisjeugdhulp beslist geen bijzaak. Ze helpen je om een goede relatie met je cliënt op te bouwen en tot duurzamere oplossingen te komen. Mede hierdoor hebben we geen enkele moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Er zijn 110 fte’s in dienst genomen. De helft daarvan heeft een mbo-opleiding gevolgd. Daarmee konden we ook meer medewerkers met verschillende culturele achtergronden in dienst nemen. Dat was een wens van de gemeente.’

Succesfactoren

‘In het begin was er best veel discussie over wat wij gingen doen, want daardoor verdween er ook veel werk bij de zorgaanbieders’, vertelt Geth verder. ‘Maar wij zijn vanaf het begin duidelijk geweest over wat wij willen en hoe wij dat willen doen en willen zelf onze medewerkers kiezen. Mensen die openstaan om dingen anders te doen en die heel goed naar onze cliënten willen luisteren. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat dat is gelukt. Jongeren hebben heel erg het gevoel dat ze weer regie hebben over hun eigen leven. Door deze zaken is WIJ Groningen behoorlijk succesvol en dat is de echte winst.’

Robert hoopt dat meer gemeenten zo kunnen werken, ‘zodat we de jeugdhulp verder kunnen normaliseren. Met meer aandacht voor het versterken van de sociale basis van een kind en preventiemaatregelen.’

Tips van Geth en Robert:

  • Bied jongeren een brede, integrale aanpak en focus niet op ‘het probleem fixen’. Werk meer samen met andere partijen, zoals de huisarts en het onderwijs.

  • Bied alleen zorg als dat echt nodig is en haal het indicatieproces ertussen weg. Dat kost alleen maar tijd en geld en neemt de problemen echt niet weg.

  • Begin niet zomaar aan plannen maken. Leer samen ontwikkelen en bijstellen, elke maand opnieuw.

  • Zorg voor minder aanbieders, dan krijg je meer grip en sturing op de inhoud.

  • Meer inspiratie nodig? Kom gerust een keer kijken.

Stevige lokale wijkteams in de Hervormingsagenda Jeugd

Jeugdigen en hun ouders moeten voor jeugdhulp laagdrempelig en dicht bij huis terecht kunnen. In de Hervormingsagenda Jeugd willen dit onder meer bereiken door in te zetten op stevige lokale teams.