Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Koffie? Thee? Geluidsopname? Nationale ombudsman geeft aanvullende tips aan jeugdprofessionals

De ombudsman ziet nog mogelijkheden voor jeugdprofessionals om geluidsopnamen beter bespreekbaar te maken. In 2014 heeft de Nationale ombudsman met zijn spelregels voor geluidsopnamen handvatten aangereikt aan burgers en overheid. Maar ondanks deze spelregels bleven hier met name in jeugdzaken nog onduidelijkheden over bestaan. Gesprekken tussen burgers en hulpverleners lopen hierop vast. Vooral als iemand zich niet aan de spelregels houdt en het gesprek stiekem opneemt.

Nationale Ombudsman 24 mei 2020

Dit is niet goed voor de (vaak al gespannen) relatie. Zowel burgers als jeugdinstanties benaderen de ombudsman over dit onderwerp. Daarom heeft de ombudsman opnieuw onderzoek gedaan, dit keer specifiek gericht op jeugdzaken.

Reinier van Zutphen: "Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze spelregels houvast kunnen bieden. Door transparant naar elkaar te zijn, kan wantrouwen worden weggenomen en kunnen stiekeme opnamen worden voorkomen."

Drie aanvullende tips

Door goede communicatie aan het begin van het gesprek kunnen spanningen worden weggenomen en duidelijke afspraken worden gemaakt, waardoor de werkrelatie met de burger verder verbetert. Dit is uiteindelijk ook in het belang van het kind.

In een handreiking voor professionals worden drie aanvullende tips gegeven. Deze tips zijn verspreid onder de gecertificeerde instellingen, de Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis. Maar ook voor andere (overheids)instanties kunnen deze tips van waarde zijn bij het opnemen van gesprekken.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.