Vanaf 2015 moeten gemeenten een advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling (AMHK) hebben. De naam van deze nieuwe punten is Veilig Thuis. Deze meld- en adviespunten moeten regionaal en lokaal bekend worden. Daarvoor krijgt u van de VNG een divers communicatieaanbod.
Ons ondersteuningsaanbod omvat een nieuw logo, handreiking, stappenplan, huisstijlmanual, telefoonnummer en slogan. Voor de ontwikkeling hiervan is afgestemd met professionals en cliëntgroepen.
In de introductie van de Veilig Thuis meld-en adviespunten hebben de gemeenten een cruciale rol. Zij hebben de taak om de communicatie van Veilig Thuis te initiëren en coördineren. Voor een goede introductie is nodig:
Verzorgen van de communicatie en PR
Actief betrekken van alle partijen bij dit proces
Coördineren van de ‘opening’ van de Veilig Thuis meld- en adviespunten
De handreiking geeft handvatten voor de communicatie en is bedoeld voor de communicatieadviseurs en de beleidsadviseurs voor Veilig Thuis. De handreiking bestaat onder meer uit:
Landelijke communicatie, introductie en planning
Communicatie voor burgers / professionals
Logo, telefoonnummer en gebruik (Let op: het telefoonnummer is vanaf 1 januari in werking)
Bij de handreiking zit een Stappenplan (checklist) dat gemeenten kunnen gebruiken bij het opstellen van hun communicatieplan.
Het logo en de slogan zijn apart te gebruiken, maar zijn ook inpasbaar als combinatie (co-brand) in een eigen huisstijl. In de Huisstijlmanual staan tips voor het gebruik.
De introductie van Veilig Thuis wordt landelijk ondersteund door de lopende campagne: ‘Het houdt niet op. Niet vanzelf’ van het ministerie van VWS. Hierover leest u meer in het onderdeel ‘ Planning’ van de Handreiking.
Deze publicaties zijn ontwikkeld door het ondersteuningsprogramma Veilig Thuis van de VNG
Websites