Een medische fout kan grote gevolgen hebben. Niet alleen voor uw gezondheid, maar kan ook verstrekkende financiële en emotionele schade tot gevolg hebben. In sommige gevallen heeft u recht op een schadevergoeding maar dat is geen standaard gegeven. Wat is nu precies een medische fout en op welke wijze kan de aansprakelijkheid worden vastgesteld?
Een medische fout kan grote gevolgen hebben. Niet alleen voor uw gezondheid, maar kan ook verstrekkende financiële en emotionele schade tot gevolg hebben. In sommige gevallen heeft u recht op een schadevergoeding maar dat is geen standaard gegeven. Wat is nu precies een medische fout en op welke wijze kan de aansprakelijkheid worden vastgesteld?
Een medische fout is een onzorgvuldige handeling of beslissing van een arts, specialist, verpleegkundige of andere zorgverlener. Hierdoor ontstaat vaak lichamelijke of psychische schade (ook wel letselschade genoemd) die voorkomen had kunnen worden bij zorgvuldig medisch handelen. Niet elke complicatie of teleurstellende uitkomst is een medische fout. Er moet sprake zijn van verwijtbaar gedrag, zoals het niet volgen van medische richtlijnen, het stellen van een verkeerde diagnose of het uitvoeren van een behandeling zonder de patiënt te informeren over de risico’s van een behandeling.
Voorbeelden van medische fouten zijn o.a.:
een verkeerde diagnose stellen;
een operatie uitvoeren aan het verkeerde lichaamsdeel;
het achterlaten van instrumenten in het lichaam;
het geven van verkeerde medicatie;
het onvoldoende informeren van de patiënt over risico’s.
Een medische fout kan plaatsvinden in het ziekenhuis, bij de huisarts, in een verpleeghuis of bij de tandarts.
Voorbeeld: misgelopen diagnose met blijvende schade
Een vrouw meldt zich bij de spoedeisende hulp met hevige buikklachten. De arts stelt geen aanvullend onderzoek in en stuurt haar naar huis. Enkele dagen later blijkt sprake te zijn van een gescheurde blindedarm, met blijvende inwendige schade als gevolg. Mogelijk heeft hier de arts onvoldoende zorgvuldig gehandeld en de klachten niet op waarde geschat. In deze zaak kan er sprake zijn van een medische fout en daarmee een recht op schadevergoeding.
De zorgverlener is alleen aansprakelijk als bewezen kan worden dat er sprake is van:
een medische fout of onzorgvuldig handelen;
schade bij de patiënt;
een direct verband tussen de fout en de schade.
Aansprakelijkheid ligt meestal bij het ziekenhuis of de praktijk waar de arts in dienst is. Zorginstellingen zijn verplicht om adequaat verzekerd te zijn tegen beroepsfouten van hun (inlenend personeel).
Een mogelijke medische fout is soms lastig vast te stellen. Het eerste startpunt is om al het bewijs te verzamelen, zoals relevante informatie over de medische behandeling, inclusief data, namen van zorgverleners, getuigenissen van familie of andere patiënten. Vraag tot slot een afschrift van het medische dossier op.
Het is raadzaam om de volgende stappen te doorlopen. Heeft u het vermoeden dat er sprake is van een medische fout meld dan direct uw klachten en/of zorgen bij uw arts, specialist, verpleegkundige of andere zorgverlener. Ga het gesprek aan want het verschil tussen een complicatie en een fout is niet altijd duidelijk. Wanneer het gesprek niet leidt tot een bevredigend antwoord en/of oplossing leidt dan kan er worden bemiddeld door de tussenkomst van een klachtenfunctionaris. Na het gesprek met de zorgverlener en/of klachtenfunctionaris kan er een formele klacht worden ingediend als het gesprek/bemiddeling niet heeft geleid tot een oplossing. Na de afhandeling van de klacht bij de zorgverlener kan er eventueel een klacht worden ingediend bij de Geschillencommissie Zorg. Als het gaat om het vaststellen van de schade dan is de handelswijze van ons kantoor als volgt:
Meld de klacht bij de zorgverlener.
Een mogelijke medische fout is ingrijpend voor de patiënt maar ook voor de zorgverlener. Ga daarom open het gesprek aan en bespreek wat er is misgegaan. Gaat het om een medische fout of een complicatie. Is er iets misgegaan in de communicatie?
Schakel de klachtenfunctionaris in.
Elke zorgverlener is verplicht om op grond van de Wkkgz een klachtenfunctionaris te hebben. Klachtafhandeling moet gericht zijn op bemiddeling en voorlichting.
Dien een formele klacht in bij de zorgverlener.
Wanneer het gesprek en de bemiddeling niet tot een bevredigende oplossing hebben geleid dan dient er een schriftelijke klacht in te worden gediend bij de zorginstelling en zal er binnen de termijnen gereageerd dienen te worden.
Dien een formele klacht in bij de Geschillencommissie Zorg.
Bij de Geschillencommissie wordt uw klacht door een onafhankelijke en onpartijdige commissie behandeld. Zij kunnen een schadevergoeding toekennen van maximaal € 25.000,- euro.
Verstuur een aansprakelijkstelling naar de zorgverlener.
Een belangrijke stap richting aansprakelijkheid is de aansprakelijkstelling waarin uiteengezet wordt waarom de zorgverlener aansprakelijk is, wat de gevolgen zijn en waarin een indicatie wordt gegeven van de schade.
AMBT Advocaten adviseert u om eerst zelf de stappen 1 tot en met 4 te doorlopen alvorens u samen met een letselschadeadvocaat een aansprakelijkstelling verstuurt. Wij ondersteunen u in stap vijf als er sprake is van een gegronde klacht. Ons kantoor biedt geen rechtsbijstand in medische tuchtzaken bij een medische fout.
Wanneer een gegronde klacht niet leidt tot een succesvolle aansprakelijkstelling dan zal de letselschadeadvocaat, indien nodig, een medisch adviseur of onafhankelijke arts inschakelen voor een deskundige onderbouwing.
Wanneer de aansprakelijkheid is erkend, dan kan een schadevergoeding worden toegekend. Eén van onze specialisten zal vervolgens de schade volledig in kaart brengen. Dit omvat zowel materiële schade, zoals medische kosten en verlies van inkomen, als immateriële schade, zoals smartengeld voor pijn en emotioneel leed. Deze schade zullen wij uiteenzetten in een schadestaat en vervolgens zal één van onze letselschadeadvocaten onderhandelen met de aansprakelijke partij. Wanneer de financiële verwachtingen te ver uit elkaar liggen voor een schikking dan kan er eventueel een procedure opgestart worden om hierover duidelijkheid te verkrijgen.