Wijkverpleegkundigen schatten in gemiddeld 12 uur per week te besteden aan documentatie. Vooral de documentatie over organisatorische zaken zorgt voor frustraties bij wijkverpleegkundigen. Het Nivel onderzocht de relatie tussen ervaren werkdruk en documentatie onder wijkverpleegkundigen in vragenlijstonderzoek en focusgroepen.
Werkdruk en allerlei administratieve regels maken dat het werk van verpleegkundigen werkzaam in de wijk onder druk komt te staan. De meerderheid van deze verpleegkundigen ervaart werkdruk die gerelateerd is aan zowel de klinische documentatie over de zorgverlening aan individuele cliënten, als aan de documentatie van organisatorische aspecten zoals personeelszaken en financiële zaken. Vooral bij het laatste type documentatie vinden de verpleegkundigen dat een probleem, omdat zij daarvan vaak het nut niet zien.
Om de werkdruk van verpleegkundigen te verminderen is een belangrijke aanbeveling de documentatie over organisatorische aspecten te beperken, zodat wijkverpleegkundigen hier minder tijd aan kwijt zijn. Daarnaast is een aanbeveling om elektronische cliëntendossiers gebruiksvriendelijker te maken. Het invullen van verplichte onderdelen van de dossiers is soms ook een reden dat wijkverpleegkundigen werkdruk ervaren.
“Om hun werkdruk te verminderen moeten verpleegkundigen een prominente stem krijgen én claimen in de doorontwikkeling van elektronische cliëntendossiers.”
Kim de Groot, onderzoeker Verzorging, Verpleging en Ouderenzorg, en wijkverpleegkundige
Het Nivel heeft in 2019 een onderzoek uitgevoerd waarbij 195 deelnemers van het landelijke Panel Verpleging & Verzorging een vragenlijst invulden. Vervolgens deden in 2020 in totaal 28 wijkverpleegkundigen verspreid uit het land mee in vier focusgroepen. Het onderzoek is in januari 2022 gepubliceerd in BMC Nursing.