In de aanpak van de wachttijden in de ggz hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars de afgelopen maanden belangrijke eerste stappen gezet. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) rapporteert de voortgang van de gemaakte afspraken. Om de doelstellingen te behalen moeten alle zeilen worden bijgezet. Daarom pleiten wij in onze voortgangsrapportage voor intensivering, versnelling en uitbreiding van de maatregelen om de wachttijden in de ggz terug te dringen.
Eerste stappen zijn gezet
Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS hebben afgelopen zomer afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart die met concrete oplossingen voor een regio moeten komen. In drie andere regio’s maakt een onderzoeksbureau een analyse aan de hand van concrete praktijkervaringen. Dit biedt inzicht in concrete wachttijden. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de doelgroepen waar de langste wachttijden gelden, bijvoorbeeld mensen met autisme of een persoonlijkheidsstoornis. De opleidingscapaciteit is uitgebreid, maar de effecten hiervan zijn pas op langere termijn zichtbaar.
In de voortgang zien we een aantal aandachtspunten. Zo zijn er geen concrete maatregelen genomen die er voor zorgen dat zorgaanbieders zich melden bij zorgverzekeraars en gemeenten wanneer hun wachttijden te hoog oplopen. Er wordt nog te weinig actie ondernomen om de overgang van cliënten jonger dan achttien naar de ggz voor volwassenen te versoepelen. Ook is niet duidelijk of ggz-patiënten altijd de juiste integrale zorg krijgen. Wij zullen in onze vervolgrapportage medio 2018 specifiek monitoren of deze afspraken tot voldoende resultaten leiden.
Inzet NZa
Om goed inzicht te krijgen in de wachttijden verplichten wij ggz-aanbieders vanaf 1 januari om hun wachttijdgegevens centraal aan te leveren. Zo ontstaat er een actueel overzicht. Dat ontbreekt nu nog. Uit de plannen van aanpak van de zorgverzekeraars maken wij op dat zij de urgentie delen. Tegelijkertijd zien we dat niet elke zorgverzekeraar alle mogelijkheden benut om de wachttijden te verkorten. Wij vinden de aanpak van de wachttijden een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom roepen wij alle zorgverzekeraars en ook alle zorgaanbieders op om extra stappen te zetten en meer initiatief te nemen om de wachttijden binnen de normen te krijgen, zodat mensen de zorg die zij nodig hebben op tijd krijgen.
Voortgangsrapportage: Wachttijden in de ggz