Zelfstandig wonen in je eigen buurt, ondersteuning bij opgroeien, huishoudelijke hulp: het zijn allemaal zaken waarvoor gemeenten een verantwoordelijkheid hebben. Tot op zekere hoogte natuurlijk, want ook van inwoners zelf wordt een en ander verwacht. En dat gebeurt ook, een vrij nieuw fenomeen daarbij is de BuurtApp. Laten we die eens onder de loep nemen. Een succesvolle BuurtApp is gemakkelijk in het gebruik, heeft veel deelnemers, is helder over wie erachter zit en wat er met je gegevens gebeurt.
De app buurtpreventie steekt met kop en schouder boven de anderen uit vanwege de landelijke dekking. En maakt gebruik van het al bekende whatsapp. Dit laatste én omdat het over veiligheid gaat, zorgt voor succes. Nadeel is dat als je een nachtje eens niet op je telefoon hebt gekeken je 150 berichtjes hebt gemist, zeker nu het weer vroeg donker is en het vuurwerkseizoen begint.
Nextdoor is een nieuwkomer met - jawel hoor - echte kernwaarden en een missie. Belangrijk, ze zijn helder over privacy en de investeerders. Veel deelnemers? Dat lijkt er wel op want in mijn dunbevolkte buurt zijn maar liefst 47 mensen lid. Mogelijk een blijvertje? Zeker, ook omdat het hier gaat over álles wat je in de buurt kan delen. Denk aan een kopje suiker, een ladder of melden dat Garfield zoek is.
Het goede nieuws is dat de nieuwe technologie flink helpt bij het ontwikkelen van burgerinitiatieven. De overheid is er zelden bij betrokken en dat hoeft ook niet. Ervan op de hoogte zijn en kijken waar je als gemeente slim kunt aansluiten lijkt me trouwens wel handig. Zo kun je gemakkelijk en goedkoop zien hoe een buurt ervoor staat.