Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Op basis van data in gesprek met jeugdzorgaanbieders: Gemeente Utrecht doet het al jaren

Een werkwijze waarin verschillende vormen van jeugdhulp in één overzicht samenkomen én waarmee je als gemeente zowel de inhoudelijke als financiële ontwikkelingen kunt volgen. Klinkt als toekomstmuziek? Met behulp van datagedreven werken in het Jeugddomein komt de Gemeente Utrecht al aardig dicht bij dit ideaal. Hoe gaan ze te werk? Wat meten ze precies, en wat niet? En nog belangrijker: hoe waarborg je de privacy van deze jonge, kwetsbare doelgroep? Een gesprek met senior beleidsadviseur Gaby Willemse.

25 mei 2022

In het Jeugddomein loopt de gemeente Utrecht al behoorlijk voor op het gebied van datagedreven werken. Hoe gaan jullie precies te werk?

'Wij maken gebruik van een dashboard waarin de zorg die wordt verleend op grond van de jeugdwet op verschillende manieren inzichtelijk wordt gemaakt. De data waarop dit dashboard is gebaseerd wordt door de jeugdzorgaanbieders gecreëerd. Dit doordat zij gebruik maken van de landelijke standaard iJW. Concreet gaat dat bijvoorbeeld over de data die de aanbieder levert op bepaalde vaste momenten, namelijk wanneer jongeren worden doorverwezen naar de jeugdzorgaanbieder, wanneer de zorg daadwerkelijk start en wanneer de zorg wordt beëindigd. Gezamenlijk verschaffen die gegevens hele zinnige regieinformatie. Je krijgt dan namelijk een beeld van de instroom, uitstroom en gemiddelde zorgduur van alle cliënten. Maar dit wordt ook per buurt, zorgtype en periode in kaart gebracht. En natuurlijk de zorgpaden: wat gebeurt er als een jeugdige bij aanbieder X ‘klaar’ is en hij of zij vervolgens naar een andere aanbieder gaat? Door al die informatie te bundelen, kunnen we als gemeente deze gegevens analyseren.'

'Naast de kwantitatieve data, verzamelen we ook informatie over de kwaliteit en impact van de geleverde zorg bij cliënten. Onze aanbieders gebruiken hiervoor allemaal dezelfde tool, Ervaringwijzer, met daarin een heel beperkt aantal vragen aan cliënten over hoe zij de zorg van die aanbieder hebben ervaren. Data op zich zeggen niet alles. Om ze goed te kunnen duiden, is het gesprek nodig. Met jeugdzorgaanbieders, maar ook met andere partners in de stad.

Net als alle andere gemeenten streven we er naar dat zo min mogelijk jongeren en gezinnen gebruik hoeven te maken van jeugdhulp. Wanneer je ziet dat het aantal cliënten bij de aanbieder van heel specialistische jeugdzorg toeneemt, dan roept dat vragen op. Hoe je daarmee omgaat, en waar je extra goed op moet letten, leest u in het gratis online magazine over datagedreven werken in het sociaal domein.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.