Sinds het voorjaar van 2018 zijn medewerkers van CAK, DUO, SVB, Juridisch Loket, UWV en gemeente Enschede een dag per week aanwezig in het Stadskantoor. Door samen te werken, worden inwoners met digitale of complexe problemen beter op weg geholpen.
Net als in de gemeenten Amsterdam, Breda, Leeuwarden en Maastricht, wordt er in Enschede getest met de nieuwe manier van samenwerken. Na de proefperiode wordt besloten of de samenwerking structureel opgepakt wordt. De succesvolle pilot loopt nog tot ten minste eind september.
Persoonlijk contact
Dienstverlening van de overheid wordt steeds digitaler. Voor veel mensen is dit een fijne ontwikkeling. Digitale dienstverlening is echter niet voor iedereen de juiste oplossing. “Ik ben erg tevreden over deze dienst. Door mijn hersenletsel is persoonlijk contact erg belangrijk bij het regelen van mijn administratie”, vertelt een opgewekte inwoner. “Vanwege mijn situatie, doe ik een beroep op verschillende instanties. Eerder was dit nog wel eens een tijdrovende klus. Nu is alles in één middag geregeld.”
Tevreden inwoners
Op dit moment wordt bijgehouden wat de resultaten zijn van de samenwerking. “Na afloop kijken we of deze nieuwe manier van samenwerken voldoet aan de behoeftes. Ook kijken we of meer uitvoeringsorganisaties kunnen aansluiten.”, aldus Petra Bout van de gemeente Enschede. “Tot nu toe vind ik het een geslaagde test. Inwoners zijn er blij mee, we krijgen veel positieve reacties. Vooral het persoonlijk contact, de tijd die ervoor genomen wordt en de soepele samenwerking tussen de instanties worden gewaardeerd”.