Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Training ondersteunt motiverende gesprekstechniek

Training in de interventie Up2U helpt medewerkers in de residentiële jeugdzorg meer motiverende gesprekstechnieken te gebruiken in hun gesprekken met jongeren. Dat blijkt uit kleinschalig onderzoek waarop Annika Eenshuistra op 18 maart promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nederlands Jeugdinstituut 26 maart 2021

Nieuws

Motivatie voor verandering bij jongeren en een goede samenwerkingsrelatie met pedagogisch medewerkers zijn belangrijk bij de behandeling van emotionele en gedragsproblemen van jongeren in de residentiële jeugdzorg. Voor de nieuwe interventie Up2U volgen pedagogisch medewerkers een training in technieken voor motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken. Het is de bedoeling dat die technieken hun één-op-ééngesprekken met jongeren verbeteren.

Eenshuistra analyseerde gesprekken van dertien medewerkers met jongeren. Na de training gebruikten ze wel meer motiverende gesprekstechnieken, maar waren ze daarin nog niet echt competent. In interviews zeiden pedagogisch medewerkers dat ze tevreden zijn over de training. De meerderheid wil de interventie blijven gebruiken. Wel vinden ze dat het management beter betrokken moet zijn bij de invoering van het trainingsprogramma. Ondervraagde jongeren oordeelden positief over de vragen die getrainde medewerkers stellen in één-op-ééngesprekken.

Het is belangrijk dat interventies zoals Up2U worden ontwikkeld om de deskundigheid van pedagogisch medewerkers te vergroten en te onderhouden, zegt Els Mourits van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Competente medewerkers dragen bij aan een positief leefklimaat. En we weten dat dat de behandelmotivatie van kinderen en jongeren verbetert. Dat geldt voor alle vormen van jeugdhulp met verblijf. Dus ook voor kleinschalig verblijf, dat nu op veel plaatsen wordt ontwikkeld als alternatief voor residentiële leefgroepen.'

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.