Utrecht biedt nu in de hele stad vroegtijdig hulp aan inwoners met een huurachterstand. Samen met het Buurtteam worden maandelijks ruim 100 huisbezoeken afgelegd. In Ondiep gaat dit vanaf vandaag ook gebeuren bij een betaalachterstand op de zorgverzekering, energierekening, waterrekening of de gemeentelijke –en waterschapsbelastingen.
Gister markeerden samenwerkende partijen de uitbreiding van de samenwerking tijdens een bijeenkomst. Wethouder Linda Voortman: “We willen dat Utrechters kunnen rondkomen en meedoen. Daarom is het belangrijk dat zij schuldenvrij zijn. Deze samenwerking is daar een belangrijke stap in. Zo kunnen we Utrechters met schulden actiever benaderen en sneller helpen”.
Vroegsignalering huurachterstand
De aanpak van vroegsignalering huurachterstanden breidden Utrechtse woningcorporaties en de gemeente vorig jaar stapsgewijs uit. Sinds deze week worden de huisbezoeken in alle wijken afgelegd. Dit naar aanleiding van een succesvolle pilot in de wijken Overvecht en Kanaleneiland Zuid. Het is daarmee mogelijk om actiever en sneller hulp te bieden aan Utrechters die soms moeilijk rondkomen. “We zijn onze samenwerking met de gemeente en de buurtteams in een paar wijken begonnen. Dat we nu in de hele stad er vroeg bij kunnen zijn bij huurachterstanden vinden we geweldig. Hiermee voorkomen we dat onze huurders in ernstige problemen komen.”, aldus Susan Renes namens de woningcorporaties.
Extra inzet Ondiep
Naast de uitbreiding van de vroegsignalering huurachterstanden, wordt de aanpak in Ondiep verder uitgebreid. Vanaf vandaag start de samenwerking met Eneco, Zilveren Kruis, Zorg en Zekerheid, BghU en Vitens. Zo zijn de samenwerkende partijen sneller in staat hulp aan te bieden bij betaalachterstanden. Vitens besloot aan te sluiten: “Drinkwater is tenslotte een eerste levensbehoefte. Vroeg signaleren van schulden, om hulp te bieden, is belangrijk en daar werken wij graag aan mee”, aldus Anneke Veldman-Kalma.