Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Wachtlijsten blijven groeien voor mensen met een verstandelijke beperking en gedragsproblemen

Meer mensen met een verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen moeten langer op de juiste hulp wachten, schrijft het Algemeen Dagblad. Deze complexe zorg is zo zwaar en duur, dat meer gehandicaptenorganisaties stoppen met het aannemen van nieuwe cliënten. In het artikel reageert VGN-directeur Theo van Uum op de situatie en (het gebrek aan) oplossingen, net als de zorgbestuurders van Sherpa, Middin en Cordaan.

Vgn 27 maart 2023

Meer dan half jaar wachten op een plek

Mensen met een verstandelijke beperking en ernstige gedragsproblemen, die een zogenoemde VG7-indicatie hebben, krijgen in de gehandicaptenzorg intensieve begeleiding en behandeling. Helaas is het steeds lastiger om hen passende zorg te bieden. In het artikel van het Algemeen Dagblad (AD) worden concrete aantallen genoemd: Ruim 130 cliënten staan op de wachtlijst, terwijl dat er vorig jaar iets meer dan 100 waren. 46 mensen hebben acuut een plek nodig, zeven wachten al meer dan een half jaar.

Geldtekort wordt erkend, toch geen tegemoetkoming

Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat de zorg intensief en daarom ook duur is. VGN-directeur Theo van Uum legde aan het AD uit dat zorgaanbieders al jarenlang een te laag tarief krijgen voor deze complexe zorg: 'Sommige aanbieders komen tienduizenden euro’s tekort op één plek. Dat valt niet meer op te vangen.'

Het AD schrijft dat onder andere verzekeraars Menzis en CZ Zorgkantoor bevestigen dat de tarieven niet kostendekkend zijn. Dit is in 2021 ook al gebleken uit een rapport van het ministerie van VWS. Toch hebben zorgaanbieders er nog geen geld bij gekregen.

Zo veel mogelijk mensen een plek bieden

Zorgbestuurders Henk Kouwenhoven (Sherpa), Emmeke van Eersel (Middin) en Godfried Barnasconi (Cordaan) geven in het artikel uitleg over hoe zij in de praktijk omgaan met de problematiek, om zo veel mogelijk mensen een plek te bieden. Barnasconi benadrukt bijvoorbeeld het belang van samenwerking tussen zorgaanbieders onderling: 'Als wij vol zitten, gaan we altijd op zoek naar een andere plek in de regio.'

Middin zet bovendien in op het vasthouden van zorgmedewerkers door ‘salarisstraten’ te maken voor begeleiders van hele intensieve zorggroepen. 'Anders krijgen medewerkers die met minder intensieve cliënten werken hetzelfde salaris als in deze pittige zorg. Daar proberen wij onderscheid in aan te brengen', verklaart bestuurder Van Eersel. Want met vaste gezichten op de groep zijn cliënten rustiger en is het werk beter te behappen. 

Ondanks deze voorbeelden en de inspanningen van de zorgaanbieders blijft de nood hoog.

Hulp komt te laat

Zorgaanbieders krijgen er mogelijk pas in 2025 geld bij. De VGN heeft ook via het AD laten weten dat dit voor zorgaanbieders te laat is, omdat sommige nu al geen nieuwe cliënten aannemen. Laat staan dat het aantal plekken wordt uitgebreid.

Verder lezen over knelpunten in de complexe zorg

  • Het AD-artikel Gehandicapte in de knel: hulp aan verstandelijk beperkte met gedragsstoornis te duur is voor mensen met een Premium-account te lezen via de website van het AD.

  • Op 27 maart werd er in EenVandaag aandacht besteed aan de tekorten in de complexe zorg en de oproep van de VGN.

De VGN zette dit onderwerp februari 2023 op de politieke agenda door 80 miljoen euro extra te vragen voor deze doelgroep. Bezorgde ouders en ook zorgbestuurders uitten vervolgens ook hun zorgen hierover via verschillende media, als reactie op een oproep van VGN-directeur Theo van Uum.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.