De gemeente Goes is voortvarend aan de slag gegaan om te kijken naar de mogelijkheden een medewerker met een beperking werkzaamheden te laten uitvoeren en op termijn een vaste betrekking aan te bieden. En met succes. Inmiddels hebben zij een gewaarde nieuwe collega als secretariaatsmedewerker.
Op de afdeling Vergunning en Handhaving hebben ze sinds 1 maart Irene van der Kolk (18) als collega. Ze werkt er als ondersteunend secretaresse en neemt daarmee veel werk uit handen van de collega's. Zowel de collega's als Irene zijn erg tevreden over de werksituatie.
Toen het afdelingshoofd het besluit had genomen de mogelijkheden te willen verkennen voor een medewerker met een beperking heeft hij daarover eerst zijn afdeling geïnformeerd. Vervolgens heeft de afdeling een bedrijfsanalyse laten opstellen, waarin de medewerkers hebben aangegeven welke werkzaamheden zij doen en welke eventueel door een ander gedaan kunnen worden. Vanuit de bedrijfsanalyse hebben de medewerkers van de afdeling samen gekeken welk takenpakket ze kunnen samen stellen en wie welke begeleiding daarin kan leveren. Geschikt werden bevonden secretariaatstaken zoals:
Postverwerking,
Coordinatieoverleg notuleren,
Ontvangst bezoekers op wisselende tijden,
TOP desk meldingen,
Kaartenbak analoog naar digitaal,
Archiveren van dossiers op gebied van Bodem.
Vervolgens is er een kandidate uit de doelgroep gekozen, Irene. Zij is op sollicitatiegesprek gekomen. Inmiddels heeft Irene een jaarcontract voor 24 uur per week en als zij dat jaar goed doorkomt krijgt zij een vast contract.