Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Zeventienjarigen worden voorbereid op ‘slim spenden’

De Slimme Spenders-campagne van de gemeente richt zich op schuldpreventie onder jongeren. Vanaf september richt de campagne zich met een specifieke actie op bijna 18-jarigen. Rond de 500 bijna 18-jarigen, woonachtig in de gemeente Leeuwarden, kunnen binnenkort een brief op de mat verwachten, om hen te informeren over geldzaken en het voorkomen van schulden.

Gemeente Leeuwarden 14 September 2015

Onderzoek
Uit het recente onderzoek ‘Voor mijn gevoel had ik veel geld. Jongvolwassenen en schulden’ van Panteia (in opdracht van het  ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) blijkt dat bijna een kwart van de jongvolwassenen in de afgelopen 12 maanden een achterstallige rekening had. Bij alle Nederlandse huishoudens is dit percentage 18%. 14,5% van de jongvolwassen hadden in de afgelopen 12 maanden een of meer risicovolle schulden of achterstanden. Denk daarbij aan drie of meer achterstallige rekeningen, achterstallige rekeningen bij vaste lasten of een totale omvang van achterstallige rekeningen van meer dan 250 euro. De gemeente zet in op het voorkomen van schulden.

Brief
De bijna achttienjarigen krijgen een brief toegestuurd die hen informeert over wat ze moeten weten en regelen wanneer ze 18 jaar worden. Verder ontvangen ze een Slimme Spenders stressmunt. De boodschap is: ‘Geen stress… als je je geldzaken goed op orde hebt!’ In de brief worden ze doorverwezen naar de website www.slimmespenders.nl, die tips verschaft om slim met geld om te gaan. In het kader van deze actie wordt er ook een brief gestuurd naar scholen, hogescholen en instellingen in de gemeente Leeuwarden. Deze organisaties wordt gevraagd om mee te helpen aan de bewustmaking van de campagne onder de doelgroep.

Proef
Voor jongeren is het soms lastig om met geld om te gaan. Helemaal wanneer ze op hun achttiende opeens verantwoordelijk worden voor hun eigen uitgaven. De gemeente houdt hier, met de inzet van deze actie, rekening mee. De proef is onderdeel van de campagne ‘Slimme spenders hebben geen schuld’, die in november 2014 van start ging.

Slimme spenders
De campagne ‘Slimme spenders hebben geen schuld’ is een initiatief van de gemeente Leeuwarden. In de praktijk blijkt dat er vaak financiële problemen ontstaan als de jongeren onjuiste keuzes maken of zaken niet regelen wanneer ze meerderjarig zijn of worden. De campagne heeft een positieve insteek en moet de jongeren prikkelen om na te denken over hun geldzaken.

 

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.