Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Zorgkantoren en gemeenten starten campagne om cliëntondersteuning bekender te maken

Zorgkantoren, gemeenten en organisaties voor cliëntondersteuning willen de bekendheid en vindbaarheid van cliëntondersteuning vergroten. Daarom starten zij vandaag samen de Co-campagne. Co staat voor Cliëntondersteuner. Cliëntondersteuners beschikken over kennis van het aanbod in zorg en ondersteuning en ze weten de weg hiernaartoe. Ze bespreken de wensen van cliënten rond zorg en ondersteuning. En hoe zorg en ondersteuning is aan te vragen. Op www.cliëntondersteuning.co.nl is informatie te vinden over cliëntondersteuning via de Wet langdurige zorg (Wlz) en via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Zorgverzekeraars Nederland 20 januari 2020

In de Wlz en de Wmo is vastgelegd, dat iedereen recht heeft op (kosteloze) cliëntondersteuning. Mensen met een Wlz-indicatie kunnen terecht bij hun zorgkantoor of een gecontracteerde organisatie voor cliëntondersteuning in de buurt. Mensen zonder Wlz-indicatie kunnen bij de gemeente cliëntondersteuning vragen.

Op de nieuwe website kunnen cliënten eenvoudig een Co zoeken. De site bevat ervaringsverhalen, in de vorm van filmpjes en artikelen. In de komende maanden worden mensen onder meer via social media geattendeerd op de campagne. De campagne wordt gefinancierd door het ministerie van VWS.

Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland: ”Het is belangrijk dat cliëntondersteuning bekender én beter vindbaar wordt. Een cliëntondersteuner is erg waardevol, een persoonlijke gids in de zorg die naar wensen en behoeften luistert en helpt bij het vinden van passende zorg en ondersteuning. Een cliëntondersteuner kent de weg, weet wat wel en niet kan en heeft zicht op het zorgaanbod in de buurt.”

“Wat ons betreft wordt het binnenkort mogelijk om over de verschillende domeinen heen cliëntondersteuning te geven. Nu loopt dat nog via de zorgkantoren en via de gemeenten. Dat is niet wenselijk. Iemand die vragen heeft over zorg en ondersteuning, moet gemakkelijker bij één loket terecht. Het is in het belang van de cliënt dat dit snel verandert”, aldus van Holst.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.