Voor de bevoegde gezagsorganen voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte, is een zorgplicht ingevoerd. De wet schrijft voor dat elke school een ondersteuningsprofiel maakt, dat een beeld geeft van de mogelijkheden en voorzieningen die een school heeft om te voorzien in de verschillende onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen.
De zorgplicht van het schoolbestuur brengt met zich mee dat voor jeugdigen die niet terecht kunnen op de school waar zij zich hebben aangemeld, die school wél de verplichting heeft om binnen het samenwerkingsverband een andere school te vinden. Schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs worden daarom verplicht om samenwerkingsverbanden te vormen, waarvan ook het speciaal onderwijs deel van uit maakt. De ondersteuningsmiddelen voor het regulier en speciaal onderwijs worden door het samenwerkingsverband gefinancierd en verdeeld, dat zelf de criteria voor toewijzing daarvan vaststelt.
De schoolbesturen binnen het samenwerkingsverband moeten met elkaar een ondersteuningsplan maken. Dat plan laat de volgende zaken zien:
De samenwerkingsverbanden zijn verplicht om over het concept ondersteuningsplan in een op overeenstemming gericht overleg (OOGO) te spreken met de gemeente(n).
De belangrijkste implicatie voor gemeenten van de wetgeving passend onderwijs is dat samenwerkingsverbanden verplicht zijn om over het ondersteuningsplan op overeenstemming gericht overleg (OOGO), met de gemeente(n) te voeren binnen het verband.
De Wet passend onderwijs geeft in de verplichte onderdelen van het ondersteuningsplan geen expliciete punten aan die betrekking hebben op de samenhang met lokale voorzieningen voor ondersteuning en hulp aan jeugdigen en hun gezinnen. Ook op het niveau van individuele casussen is er een plicht tot afstemming tussen onderwijs en gemeentelijke zorginstellingen.
Reactie op verzoek over motie Van Zanten (BBB) over het laten voortbestaan van gespecialiseerd onderwijs op eigen locaties
Kamerstuk: overigKamerbrief met reactie op moties Van Zanten en Soepboer
Kamerstuk: kamerbriefAntwoorden Kamervragen over budget voor de ondersteuning van leerlingen
Kamerstuk: kamervraagKeuze voor regulier of speciaal onderwijs kan effect hebben op onderwijsuitkomsten
Nieuws-persbericht