Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Vanuit mijn werkzaamheden als jurist, beleidsadviseur en docent, zie ik gemeentelijke professionals soms worstelen met verslaglegging. Waar komt deze worsteling vandaan? Moet het verslag aan (te) hoge eisen voldoen? Is het niet duidelijk hoe verslag moet worden gelegd? Helder is wel dat iedereen een ander beeld heeft van een goed verslag. En soms zijn deze eisen ook tegenstrijdig of lijken ze dat. Misschien komt het ook omdat gemeentelijke professionals vaak zijn opgeleid als zorgprofessional en verslagen schrijven niet hun hobby is. Wat de oorzaak ook is, met deze handreiking hoop ik de tips en trucs te geven waardoor je verslag beter wordt. Schrijf je niet zelf verslagen, dan hoop ik dat deze handreiking je de tools geeft om de kwaliteit van verslaglegging in jouw organisatie te verhogen.

En om te starten met een disclaimer: Ook al ben ik zelf jurist, ik wil benadrukken dat dit geen juridische verhandeling is, dus ik ga soms ‘kort door de bocht’.

Welke termen gebruik ik hierna:

Cliënt als het gaat om een burger die een beroep doet op ondersteuning vanuit de Wmo.

Jeugdige als het gaat om een minderjarige die een beroep doet op jeugdhulp. Feitelijk is het echter veelal de ouder of wettelijk vertegenwoordiger van de jeugdige die een beroep doet op de jeugdhulp.

Gemeentelijke professional als het gaat om de professional die het onderzoek verricht waarmee de gemeente toegang geeft tot jeugdhulp en Wmo-voorzieningen. N.B. in veel gemeenten heeft de gemeentelijke jeugdprofessional een dubbelrol, omdat deze ook zelf hulp verleent. Het kan ook zijn dat de professional wel beschikkingen opstelt voor/namens de gemeente, maar geen deel uitmaakt van de gemeentelijke organisatie.

Verslag als het gaat om het verslag van het onderzoek dat door een gemeentelijke professional wordt opgesteld en dat wordt gebruikt voorafgaand aan een besluit/beschikking.

Veel plezier met deze handreiking. Ik hoop dat jullie werkzaamheden hiermee makkelijker en plezieriger worden.

Mochten er opmerkingen of aanvullingen zijn, ontvang ik deze graag op burochris@gmail.com.

Horst, 17 januari 2021