Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Door nieuw 'modelbestek' betere inkoop zorgvervoer

Ondernemersorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer voor taxi- en zorgvervoer, heeft samen met de cliëntenbelangenorganisaties Ieder(in) en ANBO de handen ineengeslagen om de uitholling van de kwaliteit binnen het zorgvervoer een halt toe te roepen. In het zorgvervoer vindt momenteel een ware kaalslag plaats. Voornaamste oorzaak is het aanbesteden tegen bodemprijzen, met grote gevolgen voor zowel zorgcliënten als de sector.

ANBO 15 februari 2017

Om het tij te keren, stelden de partijen gezamenlijk een modelbestek op, dat scherpere eisen stelt aan kwaliteit bij de inkoop van zorgvervoer. Het eerste exemplaar van dit bestek wordt vandaag overhandigd aan VNG-bestuurslid en wethouder Mariette van Leeuwen. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) is de grootste opdrachtgever van dit ‘speciaal vervoer’, dat ook wel doelgroepenvervoer wordt genoemd. Kenniscentrum CROW neemt het beheer van dit modelbestek op zich.

Verslechtering zorg cliënten en talloze faillissementen

De afgelopen jaren is door gemeenten en zorginstellingen tot op het bot bezuinigd op speciaal vervoer. Indicatiestellingen werden strenger, en er werd steeds vaker ingekocht onder de kostprijs. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) luidde onlangs de noodklok over de irreële normbedragen die sinds 2013 gelden. VGN signaleert de gevolgen voor de zorg: dagbestedingen kunnen soms niet of nauwelijks meer aangeboden worden. Voor de zorgvervoerders betekende de bezuinigingen en de veel te sterke focus op lage inkoopprijzen bij gemeenten, de afgelopen drie jaar het faillissement van 136 (familie)bedrijven en de beëindiging van 4.512 dienstverbanden.

Overheid is aan zet

Vervoerders georganiseerd in Koninklijk Nederlands Vervoer lanceerden diverse initiatieven om de situatie in het zorgvervoer te helpen verbeteren, waaronder het opstellen van handboeken om te helpen bij inkoop, en het oprichten van het Aanbesteding Instituut Mobiliteit (AIM), dat aanbevelingen uitbrengt. Nu is de overheid aan zet. Er moet haast gemaakt worden met het uitvaardigen van AMvB’s, en het op niveau brengen van de normbedragen voor vervoer van bewoners van zorginstellingen. Tenslotte moeten gemeenten en andere opdrachtgevers door voorlichting worden voorzien van de juiste kennis voor inkoop van kwaliteit voor cliënten en moet er een landelijke monitor voor klanttevredenheid voor het zorgvervoer komen, aldus KNV.

Overleg Tweede Kamer

Morgen, op 16 februari, overlegt de Tweede Kamercommissie van VWS over Valys en het doelgroepenvervoer. KNV roept de commissieleden op om te luisteren naar de hartenkreten van de cliëntenvertegenwoordigers, de zorginstellingen en de zorgvervoerders. Hubert Andela, secretaris Koninklijk Nederlands Vervoer: “Inkoop van zorgvervoer heeft meer aandacht nodig van politiek Den Haag. De huidige situatie kent veel verliezers: cliënten, zorginstellingen, chauffeurs en vervoerders.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.