Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Hart van Brabant: 'Kracht van collectieve financiering van zorg in onderwijstijd’

In de regio Hart van Brabant werken ze met het project Zorg in Onderwijstijd (ZiO) aan het meer vraaggericht inzetten van zorg in plaats van aanbodgericht. Door één pot geld, geregeld door gemeente en zorgkantoor VGZ, is er minder bureaucratie en zijn er minder wachttijden voor kinderen in het speciaal onderwijs. Met als gevolg dat er meer rust in de klas is en ouders ontzorgd worden. Rosemarijn van Deursen (beleidsadviseur regio Hart van Brabant): ‘Met collectieve voorzieningen op scholen is individuele (specialistische) jeugdhulp minder vaak nodig.’

Voor Jeugd en Gezin 30 April 2025

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht
twee kinderen lopen door het bos
Leerlingen in het speciaal onderwijs hebben op school vaak extra ondersteuning en zorg nodig.  Naast de gebruikelijke extra ondersteuning die ze al op school krijgen. Denk aan persoonlijke verzorging en begeleiding. Thuis op School verbetert met het project ZiO de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp om kinderen en jongeren én hun gezin beter te ondersteunen.   Beleidsadviseur Rosemarijn van Deursen voor de regio Hart van Brabant: ‘Voorheen moest elke school voor elk kind apart met de gemeente en het zorgkantoor of de ouders over de benodigde zorg onderhandelen. Net als dat op veel plekken in de rest van Nederland gebeurt. Zorg in Onderwijstijd op Onderwijscentrum Leijpark en De Bodde doet dat anders. Ouders en scholen hoeven deze zorg niet meer zelf in te kopen en te regelen. Wij zorgen voor collectieve voorzieningen op scholen, zodat individuele (specialistische) jeugdhulp minder vaak nodig is.'  

Minder bureaucratie

‘Leerlingen en hun ouders op Onderwijscentrum Leijpark en De Bodde hoeven geen aparte beschikkingen aan te vragen voor de benodigde zorg op school. Gemeente en zorgkantoor VGZ stoppen geld in één pot en regelen samen het centraal inkoopproces. Dat leidt tot minder bureaucratie en wachttijden’, aldus Malou Thomassen, die tijdelijk beleidsadviseur Thuis op School is.   ZiO leverde al veel positieve resultaten op. Rosemarijn: ‘We zijn heel klein gestart met zeventien kleuters, allen met een extra ondersteuningsvraag, waarvoor individuele beschikkingen voor jeugdhulp nodig waren op Onderwijscentrum Leijpark. Die voorzagen we via collectieve financiering van zorg. Er was in die klas veel onrust door alle verschillende zorgprofessionals die op school moesten komen. Dat wilden we met onze aanpak voorkomen.’   Onrust kwam ook door al het administratieve gedoe eromheen, legt collega Malou uit. ‘Gemeenten en het zorgkantoor gaven beschikkingen met verschillende looptijden af. Ouders, maar ook de school, wisten niet meer waaraan ze toe waren. En we konden als gemeente door al die verschillen op geen enkele manier zorgcontinuïteit garanderen. Dat is één van de belangrijkste redenen dat we besloten dit zo eenvoudig mogelijk samen met het zorgkantoor te gaan regelen. Eerst zetten we de huidige totale zorgvraag op een rij. Vervolgens hebben we de totale zorg bepaald voor als we het collectief zouden organiseren.’   ‘Er is meer rust in de klas, doordat een vast team van professionals de hele dag de klas bedient.’  

Efficiënte zorg en ondersteuning

De inzet van zorg en ondersteuning is nu een stuk efficiënter, stellen Malou en Rosemarijn. Malou: ‘Er is meer rust in de klas, doordat een vast team van professionals de hele dag de klas bedient. Daardoor zijn ze ook meer onderdeel van het onderwijsteam.’   Rosemarijn: ‘En we werken nu vanuit één ondersteuningsplan per kind, in plaats vanuit allerlei losstaande plannen. Kortom, er is meer betrokkenheid en de afstemming gaat beter. En er zijn geen wachttijden, omdat de professionals vaste uren hebben en vooraf worden ingepland. Zo kunnen we de zorg veel meer vraaggericht inzetten in plaats van aanbodgericht.’   ‘We zoeken nog hoe we ouders blijvend bij deze werkwijze kunnen betrekken.’  

Ouders betrekken

Toch zijn er ook nog verbeterpunten. Rosemarijn: ‘We zoeken nog hoe we ouders blijvend bij deze werkwijze kunnen betrekken. Bij de start van het project hebben we heel veel geïnvesteerd in de verbinding en communicatie met ouders om uit te leggen wat we gingen doen en waarom. Nu het nieuwe er wel vanaf is, merk je dat ouders soms niet eens meer in de gaten hebben dat ze met zorg vanuit een gemeente of zorgkantoor te maken hebben. Via oudergesprekken, tevredenheidsonderzoeken en evaluaties proberen we de visie en ervaringen van ouders goed mee te nemen.’   ‘Dat zijn best uitdagingen’, benadrukt Malou. ‘Er komen steeds meer leerlingen uit andere gemeenten naar Tilburg, omdat andere scholen daar vol zitten. Dat vraagt om goede samenwerking en duidelijke afspraken tussen alle betrokken partijen. Komt een kind van buiten de regio Hart van Brabant naar één van onze scholen, dan komt daar nog een extra gesprekspartner bij. Ook dat is voor ons nog een zoektocht, zeker als een gemeente niet akkoord gaat met onze aanpak en werkwijze en andere zorg wil. In dat geval moeten wij als zorgregio ook de kosten dekken van de zorg die deze leerling wel krijgt.’  

Passend onderwijs

Rosemarijn en Malou dromen ervan om beschikkingsvrije zorg nog verder uit te breiden naar andere scholen in regio Hart voor Brabant. ‘Iedere leerling heeft recht op passende ondersteuning dichtbij huis en moet kunnen profiteren van een zo goed mogelijke samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.’

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.