In 2018 publiceerde we de Handreiking inkoop hulpmiddelen, van deze publicatie presenteren we nu een geactualiseerde versie. De handreiking is geschreven voor beleidsmedewerkers en inkopers die hulpmiddelen inkopen en draagt bij aan een goede inkoop van (alle) hulpmiddelen door gemeenten.
De handreiking is geactualiseerd in samenspraak met Firevaned, Ieder(in), Per Saldo en het Ketenbureau i-Sociaal Domein.
De onderwerpen die in de handreiking aan bod komen, zijn voornamelijk ondersteunend aan het strategisch en tactisch inkopen. Dit betreft de volgende 3 fases van het inkoopproces:
voorbereidingsfase
doorlopen van de inkoop
uitvoeren van het contract
Het operationeel inkopen (bestellen, bewaken en nazorg) valt buiten de scope van deze handreiking.
De inkoop van hulpmiddelen moet aansluiten op de afspraken uit het normenkader uitgewerkt in de Verbeteragenda hulpmiddelen en de uitvoering hiervan mogelijk maken. Aangezien de Verbeteragenda zich met name richt op de complexe hulpmiddelen verdient dit extra aandacht in de inkoop.