De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt zorgverzekeraars VGZ, Univé, IZA en UMC een boete op van ieder 9.500 euro, omdat zij wijzigingen in het inkoopbeleid voor logopedie niet op de juiste wijze publiceerden. Zij overtraden hiermee artikel 7 van de regeling transparantie voor de zorginkoop. Vorig jaar legde de NZa dezelfde zorgverzekeraars ook een boete op voor het niet tijdig publiceren van wijzigingen in het inkoopproces voor mondzorg, farmaceutische zorg en hulpmiddelen.
Een transparant zorginkoopproces is van belang om te komen tot goede afspraken tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Overtreding van regels die deze transparantie borgen, kan de positie van zorgaanbieders bij de zorginkoop ondermijnen. Het is daarnaast, zoals ook blijkt uit onze jaarlijkse monitors over de contractering, een bron van ergernis voor zorgaanbieders.
Het is belangrijk dat een zorgverzekeraar wijzigingen tijdig, gemotiveerd en op dezelfde wijze bekend maakt als waarop de oorspronkelijke informatie bekend is gemaakt. Iedere geïnteresseerde zorgaanbieder kan daardoor volledig op de hoogte blijven van eventuele wijzigingen in het zorginkoopproces. Op die manier blijft het zorginkoopproces transparant en kan de zorgaanbieder duidelijk aangeven wat hij te bieden heeft. Daarnaast draagt het bij aan het zorgvuldig invullen van de zorgplicht door de zorgverzekeraar.
Uit onderzoek door de NZa blijkt dat VGZ Zorgverzekeraar N.V., N.V. Univé Zorg, IZA Zorgverzekeraar N.V. en N.V. Zorgverzekeraar UMC artikel 7 van de regeling inderdaad hebben overtreden. Zij hebben een wijziging in het inkoopbeleid en de procedure van de zorginkoop, het zorginkoopproces, niet op de juiste wijze bekend gemaakt.
Wij hechten veel waarde aan een transparant zorginkoopproces en grijpen in als een zorgverzekeraar zich niet houdt aan de gestelde voorwaarden. De verzekeraars hebben nog de mogelijkheid om tegen de beslissing van de NZa in bezwaar te gaan.
Boetebesluit volgt later