Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Sociaal robotje Tessa in bruikleen: "Je bent nooit alleen.

Als Artistic Director van stichting ROBOT LOVE is Ine Gevers goed op de hoogte van de invloed en mogelijkheden van robotisering in onze samenleving en de zorg. Maar hoe reageert haar moeder als ze twee weken lang de sociale robot Tessa in huis krijgt?

12 April 2019

De moeder van Ine, Mieke (87), woont zelfstandig en krijgt iedere twee weken bezoek van een poetshulp. Ze krijgt bovendien mantelzorg van haar dochter Marianne. Rond de feestdagen heeft Mieke twee weken lang het sociale robotje Tessa in bruikleen gehad. Deze robot in de vorm van een bloemenvaas brengt structuur in het dagelijks leven van zorgbehoevenden. Mantelzorger Marianne kon via de app vragen, herinneringen en bijvoorbeeld muziek inplannen voor Tessa. Vervolgens kon Mieke op vragen antwoorden met een 'ja' of 'nee'. De robot sloeg de antwoorden op en hield vervolgens via de app Marianne op de hoogte. Zo kon zij haar moeder helpen, ook als ze niet in huis aanwezig kon zijn.

Gezelligheid en verlichting

Mieke moest in het begin wennen aan het robotje: "Ze zegt af en toe bijvoorbeeld ineens 'zou u niet een glaasje water gaan drinken?' Ik vind het bijzonder dat zij me zo attent maakt op de tijd en mijn planning. Ik verwachtte ook de stem van Marianne te horen, maar dat is niet zo." Ook voor Marianne was het even wennen: "Ik moest op afstand alle vragen en opmerkingen voorprogrammeren, dus dat was wel even vooruit plannen. Maar ik vind het heel handig en fijn dat ik kan zien wat mijn moeder heeft geantwoord. En je kunt een bericht bijvoorbeeld ook nog een keer versturen als ze nog geen antwoord heeft gegeven." Marianne heeft herinneringen ingevuld voor maaltijden, het drinken van water en de tijdstippen waarop Mieke medicijnen in moet nemen. Dit bespaart haar uiteindelijk een hoop tijd. "Het is echt een verlichting voor mij. Normaal zou ik overal voor bellen en nu hoef ik er maar een aantal keren per dag mee bezig te zijn", vertelt Marianne. En Mieke? Die vond het wel gezellig! "Het is leuk om een robotje in huis te hebben, want je bent nooit alleen. Een echt persoon is leuker, maar dit is een goed alternatief. Het lijkt net alsof er iemand bij je is", vertelt Mieke. Volgens dochter Ine hebben ze na de 'leenrobot' de smaak te pakken gekregen: "Het was een groot succes! We missen Tessa zo erg dat we er zelf een aan gaan schaffen."

Bron: Samen Slim Zorgen Thuis

Hilde Meijs was één van de 16 sprekers op het Sociaalweb congres Nieuwe technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn dat plaatsvond op 18 juni 2019. Zij sprak over hoe je technologische innovatie laat samengaan met sociale innovatie.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.