Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Urgente redenen om van technologie een speerpunt te maken

Sociaal professionals bekennen soms, met tranen in hun ogen, dat ze het gevoel hebben achter te lopen. Dat ze niet met de tijd mee gaan. Ze bedoelen dan dat ze niet weten hoe ze nieuwe technologie in hun werk moeten toepassen. Ze zijn allang blij dat ze een sms kunnen sturen met hun oude, nog niet zo slimme mobieltje.

16 mei 2019

Aan de ander kant heb je de cliënt / bewoner / deelnemer, die het helemaal niet vreemd vinden dat hulpverleners online actief zijn. Sterker, in deze digitale netwerk-samenleving zal die een online vorm van hulpverlening steeds meer gaan verwachten. Want alles regelt die tegenwoordig al via internet, dus waarom dan ook niet in het sociaal domein?

Voor wie nog meer argumenten zoekt; er is nog een aantal overwegingen, of urgente redenen, waarom technologie in het sociaal domein relevant geworden is.

  • De context is digitaal geworden. Digitale technologie is overal en altijd om ons heen. Als werker sta je midden in die maatschappij.

  • Blijven aansluiten als beroepsgroep. Werkers zijn vaak mensen-mensen. Techniek heeft niet de grootste interesse. Niet kunnen meedoen is jezelf buitenspel zetten. Je wilt toch relevant blijven voor je werkgever en de samenleving?

  • Duurzaam inzetbaar zijn als professional. Basale computervaardigheden zijn al langer een must. Bijscholing is essentieel om duurzaam inzetbaar te zijn in het sociaal domein.

  • Doelgroepen ondersteunen bij hun participatie. Professionals ondersteunen hierbij. Waar nodig 24/7.

  • Via apps en gamification-elementen worden mensen aangespoord te bewegen en hun gezondheid te monitoren. Online krijgen betekenisvolle relaties verdieping. Buren kunnen per app-groep iets voor elkaar betekenen.

  • Zorg komt digitaal de wijk in. Steeds meer thuis, met digitale diensten als beeldbellen, apps en digitale meetapparatuur. Minder ziekenhuisbezoek verlicht de druk op het dagelijks leven van patiënten.

  • Innovatie van dienstverlening. Bestaande dienstverlening kan vaak een online variant krijgen. Dit schept mogelijkheden voor nieuwe diensten in het sociaal domein.

  • De digitale kloof. Nederland telt 3,5 miljoen laaggeletterden en digibeten voor wie het sturen van e-mail al ingewikkeld is. Het sociaal domein kan deze mensen hierin ondersteunen. Voorkomen dat mensen de maatschappij de rug toe keren.

  • Nieuwe digitaal gerelateerde zorgvragen. Internetverslaving, gameverslaving, psychische druk (fear of missing out), sexting, cyberpesten, enz. Bijwerkingen die ontwrichtend kunnen zijn in levens. Weet waar je dan hulp kunt krijgen.

Dit leidt soms wel tot vragen, onzekerheden, problemen en paniekerige situaties op de werkvloer. Laten we dus niet vergeten dat bij alle fancy vindingen die op het congres “Nieuwe technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn” gepresenteerd zullen worden, de professional die er mee moet gaan werken de belangrijkste schakel is naar succesvolle innovatie.

Hans Versteegh was één van de 16 sprekers op het Sociaalweb congres Nieuwe technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn dat plaatsvond op 18 juni 2019.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.