Gemeenten willen eigenlijk niet zoveel met beschut werk, hoor je vaak. Of: het ministerie van SZW controleert of gemeenten voldoende beschutte werkplekken creëren. Rond het instrument van beschut werk heerst nog steeds veel onduidelijkheid. Voor de reden om vijftien belangrijke misvattingen uit de weg te ruimen en daarbij tevens een aantal tips voor een goede aanpak te geven.
Overzicht misvattingen:
Veel gemeenten zien eigenlijk geen heil in beschut werk
De gemeente krijgt middelen over het aantal werkplekken dat uiteindelijk in een jaar is gerealiseerd
De gemeente moet het aantal beschutte werkplekken halen dat het ministerie van SZW jaarlijks in zijn regeling opneemt
Het Rijk controleert of de gemeente voldoende beschutte werkplekken creëert
De gemeente kan het geld van SZW niet vrijelijk besteden
De gemeenten komen niet uit met het geld dat zij van SZW krijgen
Iemand komt alleen tot 30 procent in aanmerking voor beschut werk
De inwoner komt na een positief advies door eerst op een wachtlijst te staan
Er kan geen nieuw advies worden aangevraagd voor iemand die al een advies van UWV heeft
De criteria voor de beoordeling door UWV zijn onduidelijk
Bij doorstroom van beschut werk naar werk in het kader van de banenafspraak raakt iemand zijn garantie op werk kwijt
Wie van een beschutte werkplek doorgroeit naar regulier werk, verliest automatisch zijn positief advies beschut werk
Kandidaten voor beschut werk vinden is lastig
Dagbestedingsorganisaties zien niet graag goed functionerende mensen doorstromen naar beschut werk
Werkgevers zijn niet bereid om een tijdelijk contract in een vast dienstverband om te zetten
Bekijk de volledige publicatie met toelichting Vijftien misvattingen over beschut werk