Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Vijftien misvattingen over beschut werk

Gemeenten willen eigenlijk niet zoveel met beschut werk, hoor je vaak. Of: het ministerie van SZW controleert of gemeenten voldoende beschutte werkplekken creëren. Rond het instrument van beschut werk heerst nog steeds veel onduidelijkheid. Voor de reden om vijftien belangrijke misvattingen uit de weg te ruimen en daarbij tevens een aantal tips voor een goede aanpak te geven.

Programmaraad 16 April 2020

Overzicht misvattingen:

  • Veel gemeenten zien eigenlijk geen heil in beschut werk

  • De gemeente krijgt middelen over het aantal werkplekken dat uiteindelijk in een jaar is gerealiseerd

  • De gemeente moet het aantal beschutte werkplekken halen dat het ministerie van SZW jaarlijks in zijn regeling opneemt

  • Het Rijk controleert of de gemeente voldoende beschutte werkplekken creëert

  • De gemeente kan het geld van SZW niet vrijelijk besteden

  • De gemeenten komen niet uit met het geld dat zij van SZW krijgen

  • Iemand komt alleen tot 30 procent in aanmerking voor beschut werk

  • De inwoner komt na een positief advies door eerst op een wachtlijst te staan

  • Er kan geen nieuw advies worden aangevraagd voor iemand die al een advies van UWV heeft

  • De criteria voor de beoordeling door UWV zijn onduidelijk

  • Bij doorstroom van beschut werk naar werk in het kader van de banenafspraak raakt iemand zijn garantie op werk kwijt

  • Wie van een beschutte werkplek doorgroeit naar regulier werk, verliest automatisch zijn positief advies beschut werk

  • Kandidaten voor beschut werk vinden is lastig

  • Dagbestedingsorganisaties zien niet graag goed functionerende mensen doorstromen naar beschut werk

  • Werkgevers zijn niet bereid om een tijdelijk contract in een vast dienstverband om te zetten

Bekijk de volledige publicatie met toelichting Vijftien misvattingen over beschut werk

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.