Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Wat moet je kennen, kunnen en ervaren voor een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs? En wat moet je hebben geleerd om – zowel nu, maar ook later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Goed onderwijs vraagt om een doorlopend debat over wat waard is om te leren. De uitkomsten daarvan leggen we vast in het landelijk curriculum. In het onderwijs en de maatschappij is veel aandacht voor burgerschap en digitale geletterdheid. Maar een duidelijke opdracht voor scholen om hieraan invulling te geven ontbreekt. Met deze conceptkerndoelen komt daar verandering in.
Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Wat moet je kennen, kunnen en ervaren voor een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs? En wat moet je hebben geleerd om – zowel nu, maar ook later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Goed onderwijs vraagt om een doorlopend debat over wat waard is om te leren. De uitkomsten daarvan leggen we vast in het landelijk curriculum. In het onderwijs en de maatschappij is veel aandacht voor burgerschap en digitale geletterdheid. Maar een duidelijke opdracht voor scholen om hieraan invulling te geven ontbreekt. Met deze conceptkerndoelen komt daar verandering in.