Onze samenleving stelt steeds hogere eisen aan mensen. De wereld wordt complexer en de hoeveelheid informatie die we iedere dag moeten verwerken, neemt toe. Daar komt bij dat we steeds meer zaken alleen online kunnen regelen. Het aantal mensen dat moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen - en daardoor ook met digitale vaardigheden - neemt toe. De kloof tussen zij die wel kunnen meekomen en zij die dat niet kunnen, wordt steeds groter.
Om mee te kunnen doen in onze samenleving is het noodzakelijker dan ooit om goed te kunnen lezen, schrijven en rekenen. Dit is ook essentieel voor de positie van mensen op de arbeidsmarkt. Ziekteverzuim en bedrijfsongevallen nemen af en doorgroeimogelijkheden nemen toe als basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen verbeteren.
In totaal hebben 2,5 miljoen volwassenen in Nederland moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Zo’n 1,8 miljoen mensen zijn tussen de 16 en 65 jaar. Zij zijn laaggeletterd en/of laaggecijferd. Dat heeft directe gevolgen zowel voor werknemers op de werkvloer, als voor de kansen van werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Denk aan het opstellen van een sollicitatiebrief, online vacatures zoeken, het lezen van werkopdrachten en veiligheidsinstructies, het maken van schriftelijke overdrachten, omgaan met apps en digitale systemen of het volgen van bijscholing. Tegenwoordig is iedereen nodig op de arbeidsmarkt. Mensen moeten
duurzaam inzetbaar zijn. Daarvoor is het belangrijk om te blijven leren en je te blijven ontwikkelen. Ook als volwassene. Het onderhouden en verbeteren van basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden) hoort daarbij. Onderzoeken zijn noodzakelijk om inzicht te krijgen in de doelgroep. Dat inzicht kunnen we gebruiken om laaggeletterdheid en laaggecijferdheid te herkennen en mensen door te verwijzen naar geschikt lesaanbod. In welke beroepen komt
laaggeletterdheid veel voor? Dit onderzoeksrapport maakt onderscheid tussen moeite met taal en moeite met rekenen in relatie tot werk. Ten eerste geeft dit onderzoek een gedetailleerd beeld van de mate waarin laaggeletterdheid en laaggecijferdheid een rol spelen binnen verschillende beroepen en sectoren. Ten tweede geeft dit onderzoek weer in hoeverre dit het geval is bij werkzoekenden verdeeld naar opleidingsniveau.
Dit onderzoek helpt ons en onze partners om onze aanpak en ondersteuning nog beter af te stemmen op de mensen waar we het voor doen. Stichting Lezen & Schrijven ziet de aanpak van laaggeletterdheid en laaggecijferdheid als een brede maatschappelijke opdracht. Wij kunnen dit probleem alleen samen oplossen. Iedereen draagt bij aan het verminderen ervan: laaggeletterden zelf, overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en individuen. Ons doel is om meer maatschappelijke organisaties, werkgevers en professionals te inspireren om ook aan de slag te gaan. Om deze inzet concreet te maken, nemen we in dit rapport aanbevelingen op.
Bekijk het onderzoek 'Spreiding van Laaggeletterd'