Begrijpelijkheid van zorg centraal bij IGJ-inspectiebezoeken deze zomer
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) stelt in de maanden juni en juli bij alle inspectiebezoeken vragen over de begrijpelijkheid van zorg. Dit doet de inspectie in het kader van het jaarthema ‘Gezondheidsverschillen en gelijke toegang tot de zorg’. Aandacht voor gezondheidsverschillen en gelijke toegang tot zorg vinden we belangrijk omdat bekend is dat kansen op ziekte en eerder overlijden niet gelijk verdeeld zijn in Nederland.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd 2 June 2025
Gezondheidsverschillen in Nederland
Nederland kent grote ongelijkheid. Mensen die in armoede leven, overlijden gemiddeld 7 tot 8 jaar eerder dan mensen met een hoog inkomen. En worden gemiddeld 25 jaar eerder ziek. Armoede is niet de enige oorzaak van gezondheidsverschillen. Ook de omgeving waar mensen opgroeien, wonen en werken, hun sociale netwerk en de kennis en vaardigheden van mensen hebben invloed op gezondheid.
Themamaanden juni en juli: begrijpelijke zorg
De IGJ ziet het als haar maatschappelijke taak om bij te dragen aan het voorkomen van gezondheidsverschillen en te werken aan gelijke toegang tot zorg voor iedereen. Zorgorganisaties en professionals in de zorg kunnen hieraan bijdragen. Daarom richt de inspectie zich in de maanden juni en juli op de vraag of zorg begrijpelijk is.
Dit gaat over of patiënten en cliënten de gegeven informatie goed kunnen begrijpen en gebruiken. Bijvoorbeeld: is het aanmeldproces duidelijk? Is de (online) communicatie makkelijk te volgen? Zijn de uitleg, brieven en instructies te begrijpen voor iedereen? Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘nuchter’ bij een operatie.
Bij alle inspectiebezoeken aan zorgorganisaties en in de gesprekken die we voeren in de maanden juni en juli stellen we vragen over de begrijpelijkheid van zorg.