Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Kwaliteit langdurige zorg is gebaat bij samenwerking en transparantie

“Langdurige zorg van goede kwaliteit vraagt om transparantie en reflectie. Zorgkantoren, zorgaanbieders, patiënten, toezichthouders en VWS moeten samenwerken, elkaar uitdagen en ondersteunen om de kwaliteit van de langdurige zorg steeds verder te verbeteren.” Dit zei voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland tijdens de invitational conference Samen de kwaliteit in de langdurige zorg verbeteren. ZN organiseerde deze bijeenkomst op 23 mei jongstleden.

Zorgverzekeraars Nederland 24 mei 2018

De stelling van Rouvoet aan het begin van de dag was kenmerkend voor de rest van de presentaties die deelnemers kregen voorgeschoteld. Evenals de nadrukkelijke stelling dat de cliënt centraal staat als het gaat om kwaliteit. De ZN-voorzitter trok daarbij een parallel met de Ambitie 2025 van ZN en de zorgverzekeraars, die uitgaat van houdbare zorg die de persoon centraal staat. “Het gaat om de mensen die gebruikmaken van de langdurige zorg en niet om de uitvoerders en financiers.”

Inkopen op kwaliteit
Kwaliteit van de langdurige zorg is geen onderwerp dat pas sinds kort op de rol staat. Sinds eind 2017 werken zorgkantoren samen aan het project Inkopen op kwaliteit. Charlotte de Schepper, senior beleidsadviseur Langdurige Zorg bij ZN, gaf de aanwezigen een beeld van wat daarbij tot nu toe gebeurd is en vooral: wat de hoofdthema’s voor de toekomst zijn. Volgens De Schepper “staat het als een paal boven water dat de kwaliteitskaders voor de langdurige zorg en de gehandicaptenzorg een belangrijk ijkpunt vormen in alles wat gebeurt op het gebied van kwaliteit in de langdurige zorg.” Dat is terug te zien in de thema’s waar de zorgkantoren zich de komende tijd mee bezighouden en dat deels nu al doen. Bijvoorbeeld in dialoog gaan met zorgaanbieders over het kwaliteitskader en het organiseren van een lerend netwerk in relatie tot het kwaliteitskader. Ook het werken aan de zichtbaarheid van zorgkantoren is een belangrijk thema. Zorgkantoren zijn volgens De Schepper bovendien bezig om te kijken hoe zij zelf moeten veranderen. Zij vragen hierbij input van alle betrokken partijen in de langdurige zorg.

Verwachtingen VWS
Ook VWS heeft verwachtingen van de zorgkantoren. Jaap Janse, plaatsvervangend directeur Langdurige Zorg bij VWS, gaf aan dat er meer sturing vanuit het zorgkantoor wordt verwacht. Daarnaast ging het in zijn presentatie over het inhoudelijke gesprek over kwaliteit voeren met zorgaanbieders. Aan het gezamenlijk optrekken met VWS hecht Janse ook veel waarde.

Wensen zorgaanbieders
Tijdens het volle programma konden de deelnemers ook luisteren naar een betoog van ActiZ-directeur Wouter van Soest. Hij haalde allerlei zaken aan waar zorgaanbieders tegenaan lopen. Hij pleitte onder andere om het extra geld dat beschikbaar is voor kwaliteit in te zetten voor technologie, naast meer personeel. Bij de verantwoording van de zorgkosten vraagt Van Soest aan de zorgkantoren om dit zoveel mogelijk uniform te doen. Een andere wens is om bij de zorginkoop en de afspraken daarover meer rekening te houden met regionale en lokale omstandigheden.

Analyse kwaliteitsplannen
Marjon Schoneveld, beleidsadviseur Langdurige Zorg bij ZN, gaf een toelichting op een analyse die is gemaakt van kwaliteitsplannen. Het kwaliteitsplan bevat waardevolle informatie voor de gesprekken over zorginkoop die zorgkantoren voeren met zorgaanbieders. Volgens Schoneveld zijn verpleeghuizen “gemotiveerd om de kwaliteit van zorg te verbeteren.” Tegelijkertijd laat de analyse van de kwaliteitsplannen “een grote variatie zien en is het belangrijk dat de plannen meer concreet worden.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.