De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Vliegwielcoalitie lanceren de update van de publiekscampagne Thuis kan het ook. De campagne is een vervolg op de publiekscampagne van 2020 die zich alleen op telebegeleiding richtte. Dit jaar gaat het erom patiënten ook bewust te maken van de mogelijkheden van beeldbellen en appen met hun zorgverlener.
Deze vormen van digitaal contact zijn in veel gevallen een goed, en soms zelfs beter alternatief voor een fysieke afspraak, meldt de NVZ. Zo kan de patiënt vanuit zijn eigen vertrouwde omgeving, via een beveiligde app of online omgeving, laagdrempelig contact hebben met de zorgverlener.
Door de pandemie hebben appen en beeldbellen met zorgverleners een enorme vlucht genomen. Veel van de afspraken konden toch doorgaan, ondanks dat patiënten niet naar het ziekenhuis mochten. Maar beeldbellen of appen is er niet alleen voor situaties waarin een fysieke afspraak niet mogelijk is. De campagne wil juist de voordelen van digitaal contact benadrukken en laten zien dat contact op deze manier net zo persoonlijk en vertrouwd kan zijn als een bezoek aan het ziekenhuis. Bovendien besparen patiënten hierdoor reistijd en -kosten, en kunnen ze het contact makkelijker in hun agenda inpassen. Natuurlijk is digitaal contact niet altijd én niet voor iedereen een optie. Daarom roept de campagne patiënten op om met hun eigen zorgverlener het gesprek aan te gaan over de (on)mogelijkheden van beeldbellen en appen in hun specifieke situatie.