De uitbraak van het coronavirus heeft nog steeds grote gevolgen voor de wijze waarop zorg aan patiënten wordt geleverd. De Nederlandse Zorgautoriteit verlengt de tijdelijke verruimingen voor digitale zorg die per 1 maart van dit jaar zijn ingegaan tot en met 31 december 2020.
Uitgangspunt is daarnaast om deze tijdelijke verruimingen structureel te maken vanaf 2021. Ook publiceren we een nieuwe Wegwijzer bekostiging digitale zorg.
De mogelijkheden voor het leveren van digitale zorg zijn sinds 1 maart verruimd door alle eventuele belemmeringen of beperkende voorwaarden in de regelgeving tijdelijk buiten werking te stellen. Het uitgangspunt is nog steeds dat patiënten de zorg die zij nodig hebben moeten kunnen krijgen. Op dit moment zijn we in gesprek met beroeps- en brancheorganisaties in de zorg over welke tijdelijke verruimingen voor digitale zorg per 2021 structureel in de regels kunnen worden ingevoerd.
Ook wordt uitgevraagd welke verdere verruiming van de regels voor zorg op afstand nog mogelijk is. Door ‘digitaal ondersteunde zorg, tenzij…’ als vertrekpunt te nemen voor een moderne inrichting van de zorg, kunnen we er samen voor zorgen dat de zorg, nu en in de toekomst, organiseerbaar, toegankelijk en van goede kwaliteit blijft. Zodat patiënten tijdig passende zorg kunnen krijgen.
Voor logopedie en huisartsenposten is al bekend welke structurele verruimingen ingaan per 2021. Voor logopedie geldt dat er in de regels van de NZa geen beperkingen meer zullen zijn voor het declareren van digitale zorg. Daarmee kan digitale logopedische zorg op een vergelijkbare manier in rekening worden gebracht als de andere paramedische disciplines. Per 2021 wordt de prestatie telefonisch consult vervangen door de nieuwe prestatie triageconsult. Daardoor kan de nieuwe prestatie triageconsult (waarbij de wijze van levering er niet meer toe doet) worden gedeclareerd door de huisartsenpost.
Voor een deel van de zorg is het mogelijk dat deze op afstand plaatsvindt in plaats van in de behandelkamer, bijvoorbeeld via beeld(bellen), e-mail, patiëntenportaal of telefoon. We zien hier mooie voorbeelden van. Op dit moment kan vaak al een digitale zitting/consult in rekening worden gebracht in plaats van een fysieke zitting of consult. Voor de Wegwijzer heeft de NZa dankbaar gebruik gemaakt van ideeën en voorbeelden afkomstig uit de gesprekken met de Nederlandse Patiëntenfederatie, zorgverzekeraars, zorgkantoren, zorgverleners en leveranciers. Meer informatie over de mogelijkheden voor digitale zorg staat in onze nieuwe Wegwijzer bekostiging digitale zorg. Ook zijn een aantal aansprekende voorbeelden per sector opgenomen.
Wij vragen ook zorgverzekeraars om mogelijke belemmeringen in contracten met zorgaanbieders op dit gebied (bijvoorbeeld verplichte minimale omvang van face-to-facecontact) in deze periode op te schorten.
Mocht het voor u onduidelijk zijn hoe u zorg op afstand in uw sector kunt registreren, neem dan contact met ons op of bekijk onze informatiekaart Zorg op afstand bij corona: hoe declareer je dat? Of onze Veelgestelde vragen coronavirus.