Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Technologie vergroot zelfstandigheid kwetsbare burgers

Steeds meer mensen vinden de samenleving complex. Bijvoorbeeld mensen met een lichte verstandelijke beperking. Onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau laat zien dat de opkomst van technologie de belangrijkste reden daarvan is.(1) Maar technologie biedt ook oplossingen.

25 april 2018

Kwetsbare Nederlanders lopen tegen situaties aan die ze ingewikkeld vinden. Ze hebben bijvoorbeeld vragen over brieven, openbaar vervoer, wetten en regels. Ze hebben vaak een beperkt netwerk. Soms hebben ze een begeleider, maar het contact is vaak beperkt. Zo kunnen kleine vragen uiteindelijk leiden tot stress, vermijding van situaties en problemen.

Er is een grote groep Nederlanders die iets goeds wil doen voor anderen, maar geen traditionele vormen van vrijwilligerswerk wil doen waarbij ze zich voor langere tijd committeren en op vaste tijden beschikbaar moeten zijn.

Een technologie als VraagApp verbindt deze twee groepen mensen met elkaar. Hoe het werkt? Mensen die op zoek zijn naar flexibel vrijwilligerswerk worden meedenker. Ze geven in de app aan over welke onderwerpen ze vragen willen beantwoorden.

Mensen met een alledaagse vraag stellen in VraagApp hun vraag via tekst of spraak. Een aantal vrijwilligers krijgt gelijktijdig een notificatie op hun smartphone met daarin de vraag. De eerste die de vraag accepteert komt in een chatcontact met de vragensteller. Binnen korte tijd is de vraag beantwoord.

Het mes snijdt als het goed is aan vele kanten. Kwetsbare burgers ervaren dankzij deze technologie meer zelfstandigheid en het vergroot daardoor hun eigenwaarde. Een grote groep Nederlanders die nog geen vrijwilligerswerk doet kan invulling geven aan de behoefte aan meer zingeving. VraagApp kan voorkomen dat dure professionals ingezet moeten worden. Heeft iemand al een begeleider, dan hoeft die begeleider niet langer de praktische vragen te beantwoorden en zo krijgt die meer tijd voor complexe – en/of ontwikkelvragen.

Vanuit gemeenten, zorginstellingen en MEE organisaties is er veel interesse in deze technologie. Zo is de gemeente Amsterdam onlangs gestart met een grootschalige

. Begeleiders van Philadelphia, Cordaan, Amsta, Leger des Heils, Humanitas-DMH, De Regenboog, Stichting Prisma én klantmanagers van WPI delen de komende weken 400 abonnementen uit aan kwetsbare Amsterdammers. Doel van de pilot is om te onderzoeken hoe VraagApp het meest effectief ingezet kan worden als instrument om zelfstandigheid te ondersteunen en stress te verminderen.

VraagApp is geen Amsterdams feestje. Het is direct landelijk geïntroduceerd met internationale ambities. Sinds de lancering vorig jaar oktober groeit het gebruik met 25 procent per maand. In dit tempo zijn er eind volgend jaar 10.000 vragenstellers en het jaar erop 100.000. Of dit reëel is of niet moeten de diverse lopende pilots uit gaan wijzen. De eerste ervaringen geven in ieder geval steeds meer overtuiging dat het concept werkt. Zo zien we dat de vragenstellers de antwoorden van de vrijwilligers beoordelen met een gemiddelde van 3,9 op een schaal van 1-5. En horen we van vragenstellers die we interviewen terug dat ze zich dankzij VraagApp sterker voelen. Bekijk bijvoorbeeld het

met Peggy. Naar ons idee zijn er honderdduizenden Peggy’s in Nederland.

De verwachte sterke groei van het aantal vragenstellers zorgt er voor dat het aantal vrijwilligers een vergelijkbare tred moeten houden. Dit vraagt om een vernieuwende wijze van werving, selectie en kwaliteitsbewaking. Geen sollicitatiebrieven en -gesprekken, geen VOG en geen uitgebreide trainingen. Wel een integrale aanpak, ondersteund door technologie. Ik vertel er binnenkort graag meer over.

(1) Zorg beter begrepen. Verklaringen voor de groeiende vraag naar zorg voor mensen met een verstandelijke beperking (SCP)

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.