Sinds 1 januari 2022 geldt een nieuw Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Zorgaanbieders passen hierop hun eigen kwaliteitsstatuut aan. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een zorgaanbieder hoe ze ervoor zorgt dat de juiste hulp, op de juiste plaats, door de juiste zorgprofessionals is geregeld. MIND heeft een speciale versie van het kwaliteitsstatuut geschreven voor cliënten en naasten. Hierin staat wat je als cliënt en naaste mag en kan verwachten van de ggz.
Je bent op zoek naar de beste behandeling voor je psychische klachten. Maar bij welke ggz-aanbieder vind je die? Hoe krijg je zicht op de kwaliteit van de behandelingen? Op welke termijn kun je beginnen? Is er een wachttijd? Bij wie kun je terecht met vragen en opmerkingen tijdens de behandeling? Allemaal vragen waarover zorgaanbieders je duidelijk moeten informeren. Hiervoor maken zij gebruik van een zogeheten kwaliteitsstatuut. Hierin lees je wat je mag en kunt verwachten. Zo weet je op welke kwaliteit je jouw zorgaanbieder kunt aanspreken – vooraf, tijdens en na- de behandeling. Om je houvast te bieden bij het doornemen van het kwaliteitsstatuut, staat in de MIND cliënten- en naastenversie kort welke informatie je in elk geval moet krijgen van zorgaanbieders. Hierbij staan ook steeds enkele (voorbeeld)vragen die voor jou van belang kunnen zijn in de opeenvolgende fasen van de behandeling: voortraject/verwijzing; aanmelding/intake; indicatiestelling en diagnose; behandeling; en afsluiting/nazorg.
De cliënten- en naastenversie is geschreven met behulp van ervaringsdeskundigen en goedgekeurd door alle bij het kwaliteitsstatuut betrokken partijen. Het document is aangeboden aan het Zorginstituut Nederland en toegevoegd aan alle stukken over het kwaliteitsstatuut. Wij vragen behandelaren en zorginstellingen om de cliënten- en naastenversie toegankelijk te maken voor (toekomstige) cliënten en naasten.