In de zorg worden heel wat lijstjes en formulieren bijgehouden. Veel van die lijsten ontstaan in de organisatie zelf. En over sommigen zul je je verbazen! We verzamelden de 4 meest bizarre registraties voor je én delen een handige tool zodat je met je team kunt reflecteren op jullie registraties.
Regels en registraties zijn er om de kwaliteit van de zorg te bewaken en te verbeteren. Maar soms slaan we door in het afvinken, aftekenen en controleren. Tijdens de schrap- en snapsessies regeldruk hebben zorgteams 347 registraties opgespoord.
Voedingswaren met een houdbaarheidsdatum moeten gestickerd worden om te controleren of het nog goed is. Maar een medewerker van een verzorgingshuis gaf aan dat zij zelfs de zakjes met watten stickeren terwijl watjes natuurlijk niet kunnen bederven.
In een verzorgingshuis wordt dagelijks gecontroleerd of de pluizenfilter van de droger geleegd moet worden. Als de filter geleegd is dan wordt dit afgevinkt. Het is belangrijk om de pluizenfilter te legen vanwege bijvoorbeeld brandgevaar, maar het is niet nodig om op een lijstje bij te houden dat je dat daadwerkelijk hebt gedaan.
Het is niet verplicht om een standaard risicosignalering te doen. Maar het is al helemaal niet nodig om eerst een handtekening van de cliënt te vragen voor toestemming om de risicosignalering te doen. Als wijkverpleegkundige kun je namelijk vaak niet bij een cliënt binnenlopen zonder automatisch risico’s te signaleren.
Soms worden registraties ook uit voorzorg of onzekerheid bijgehouden. Een thuiszorgorganisatie had naast het ECD en een papieren nooddossier bij de cliënt thuis, ook een ‘slaapdossier’ van de cliënt op kantoor liggen. Hierin zit nog een keer het ondertekende zorgplan en de zorgkaart. De naam van het dossier geeft al aan dat het niet gebruikt wordt terwijl het wel een dubbele registratie is. Het slaapdossier wordt daarom afschaft: ECD en papieren nooddossier zijn voldoende!
Herken jij deze of andere registraties waarvan je het nut niet altijd inziet of waar je last van hebt? Bespreek dit dan met je collega’s of teamleider met behulp van de kaarten uit de tool ‘Reflecteren op registreren’. Zo ga je op een leuke manier met elkaar in discussie over welke regels jullie belangrijk vinden en waarom je iets bijhoudt.
Deze publicatie is ook terug te vinden in het dossier Administratieve keten sociaal domein