Het lukt gemeenten niet altijd om alle mensen die dat nodig hebben en daarvoor in aanmerking komen tijdig met passende ondersteuning te bereiken. Wanneer mensen niet de ondersteuning krijgen die zij wel nodig hebben, kunnen hun problemen verergeren. Hierdoor is uiteindelijk duurdere en complexere hulp nodig. Bovendien kan dit hun vertrouwen in de overheid beschadigen. Dat blijkt uit het eerste deelonderzoek naar de leefwereld van mensen: Gezien, gehoord en geholpen willen worden (Plaisier et al. 2023). De basis daarvoor vormden ervaringsverhalen van mensen die niet tijdig zijn bereikt met ondersteuning. Dit tweede deelonderzoek gaat over de zogenoemde systeemwereld, dat wil zeggen: het beleid en de dienstverleningspraktijk. De onderzoeksvraag is: Waarom bereiken gemeenten en dienstverleners niet alle inwoners die in aanmerking komen voor ondersteuning in het sociaal domein, en wat kunnen zij doen om het bereik van hun ondersteuning te verbeteren? Het doel van deze twee deelonderzoeken samen is om beleidsmakers en dienstverleners1 meer inzicht te bieden in de doorwerking van beleid, het effect van handelen in de uitvoering op de mensen die zij willen bereiken, en hoe mensen dat beleven. Dat biedt hun aanknopingspunten om hun beleid en dienstverlening te verbeteren, zodat zij inwoners beter kunnen bereiken.
Lees hier het rapport