Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

8 tips voor kennis delen

Kennis hebben is macht, kennis delen is kracht. Hoe kun je als gemeente of instelling in het sociaal domein beter kennis delen? Wij geven u 8 praktische tips.

25 september 2015

After Action Review
Sluit ieder project af met een After Action Review (AAR). Dit is een eenvoudige en gestructureerde methode om projecten te evalueren. De methode komt uit het Amerikaanse leger en bestaat uit vier vragen: 1) Wat had er moeten gebeuren? 2) Wat is er werkelijk gebeurd? 3) Waarom waren er verschillen? en 4) Wat kunnen we van deze ervaring leren?

Herbruikbaarheidsgesprek ‘vooraf’
Door het voeren van een herbruikbaarheidsgesprek ‘vooraf’ voorkomt u dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Spreek bij de start van ieder project met betrokkenen van soortgelijke projecten en inventariseer herbruikbaar materiaal.

Herbruikbaarheidsgesprek ‘achteraf’
Kijk bij de afsluiting van een project welke do’s en dont’s en herbruikbaar materiaal dit heeft opgeleverd. Gebruik de opbrengsten van een herbruikbaarheidsgesprek ‘ achteraf’ voor volgende projecten.

Historielijn
Visualiseer de ervaringen van projectleden in een tijdslijn. Dit helpt u om met alle betrokkenen het verloop van een project te bespreken.

Kennismarkt
Organiseer een kennismarkt. Het doel is om partijen rond vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Het geeft een beeld van welke kennis bij wie aanwezig is.

Kennisontbijt
Bespreek tijdens een kennisontbijt nieuwe vakontwikkelingen met elkaar of nodig een expert uit om een onderwerp uit te diepen. Door de hectiek van alledag komt dit er vaak niet van. Het kennisontbijt is een leuke manier om de werkdag te beginnen.

Oogsten van successen
Organiseer een of twee keer per jaar een oogstochtend of –middag. Laat iedereen de werkproducten uit een bepaalde periode meenemen waar hij of zij trots op is en breng dit op een creatieve manier in beeld. Maak bijvoorbeeld een productenboek.

Peer Assist
Faciliteer als organisatie een Peer Assist: een projectteam of een medewerker legt een vraag of situatie voor aan een groep collega’s (peers) die daar ervaring mee hebben.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.