Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Hoe staat het met het meldnummer niet-acute zorg?

Het Schakelteam Personen met verward gedrag adviseerde om een landelijk telefoonnummer te realiseren voor de melding (24/7) van niet-acute signalen, dat doorschakelt naar bestaande regionale meldpunten. In dit bericht een update hoe het ervoor staat met de realisatie van het landelijk meldnummer.

VNG 31 maart 2020

Staatssecretaris omarmde het advies van het Schakelteam en zegde toe dat dit meldnummer per 1 juli 2020 moet zijn gestart.

Wat is het meldnummer?

Het meldnummer is een digitaal doorschakelnummer, waarbij de beller na het noemen van de postcode van de regio waarvoor hij/zij belt, wordt doorgeschakeld naar het betreffende regionale meldpunt. Daar wordt de melding aangenomen, wordt bekeken of actie nodig is en, zo ja, welke actie en wanneer. Het wordt een gratis 0800-nummer (het exacte nummer is nog niet bekend).

Nog geen regionaal meldpunt?

Voor plekken waar nu nog geen regionaal meldpunt aanwezig is, is een achtervang noodzakelijk, zodat bellers toch iemand aan de lijn krijgen. Deze achtervang zal worden verzorgd door Korrelatie. Korrelatie neemt géén meldingen aan en koppelt niet terug aan de regio. Korrelatie kan de beller wel aanhoren en meedenken.

Bellers buiten kantooruren

Voor de regionale meldpunten die buiten kantooruren niet bereikbaar zijn (dat is meestal het geval), krijgen bellers naar het Landelijk meldnummer de mogelijkheid om op werkdagen tot 21.00 uur doorverbonden te worden met Korrelatie. In de gevallen dat het betreffende regionale meldpunt een antwoordapparaat heeft na sluitingstijd, kan de beller er ook voor kiezen om daar een terugbelboodschap achter te laten.

Inventarisatie landelijke dekking

GGD GHOR Nederland is bezig met het in kaart brengen van de bestaande regionale meldpunten en hun openingstijden. Waarschijnlijk bent u al via uw eigen GGD hiervoor benaderd. GGD GHOR Nederland gaat ook onderzoeken welke gemeenten er zonder meldpunt zijn en adviseren hoe deze kunnen worden ingekleurd.

Nog geen meldpunt in uw gemeente?

Is er in uw gemeente nog geen meldpunt dan nemen wij binnenkort contact met u op om samen te bespreken hoe dat in de toekomst gerealiseerd kan worden en/of hoe aangesloten kan worden op het landelijke nummer. De verwachting is dat veel gemeenten/regio’s ervoor zullen kiezen het regionale meldpunt voor niet-acute zorgen te combineren met de meldfunctie voor de Wvggz (en eventuele andere meldnummers). Dit is aan gemeenten en regio’s om te beslissen.

Wettelijke borging meldpunten in voorbereiding

De wettelijke borging van de regionale meldpunten niet-acute zorg wordt voorbereid. Dit loopt mee in het bredere, interdepartementale traject 'Uitwisseling persoonsgegevens en privacy' (UPP). Het gaat over het opnemen (in de Wmo) van een opdracht aan gemeenten om te zorgen voor een meldpunt niet-acuut en de borging van de benodigde gegevensverwerking. De internetconsultatie hiervoor is gestart:

  • https://www.internetconsultatie.nl/meervoudigeproblematiek

Communicatie over het meldnummer

Voor de communicatie over het landelijk meldnummer niet-acuut is een klankbordgroep ingericht waarin o.a. een ervaringsdeskundige, vertegenwoordigers van pilots van regionale meldnummers, GGD GHOR Nederland, de VNG en de politie zitting hebben. De klankbordgroep adviseert over de kernboodschap. De landelijke communicatie over het meldnummer zal na de zomer starten, zodat in de tussenliggende periode de kinderziekten zo veel mogelijk kunnen worden opgelost. Er wordt nog nagedacht over een goede vorm, het wordt geen grootse campagne via radio/televisie/abri’s.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.