Meer tijd voor de cliënt en meer werkplezier: met die doelen startten GGZ-instelling Arkin in Amsterdam en Zilveren Kruis afgelopen januari een experiment. De resultaten zijn zeer positief.
In het experiment werd een stuk minder gedetailleerd geregistreerd dan voorheen. Telefoontjes die men bijvoorbeeld naar de huisarts van een cliënt doet, worden niet allemaal apart geregistreerd. Soms moet men meerdere keren bellen. Buiten de tijd die dat kost, kost het registreren van al die contacten ook nog eens tijd. De nieuwe manier van werken levert bijna een uur extra op per dag per teamlid. Het personeel ervaart minder werkdruk en het werkplezier stijgt. De tijd die medewerkers bij het experiment overhouden wordt besteed aan meer tijd met cliënten, hun netwerk en aan deskundigheidsbevordering.
Het komende jaar gaan Arkin en Zilveren Kruis het systeem stap voor stap invoeren bij alle teams die mensen thuis behandelen. Arkin en Zilveren Kruis hebben daarvoor een overeenkomst gesloten die dat mogelijk maakt.