Zorgverleners zijn steeds meer tijd kwijt aan administratie. Kostbare tijd, die ze liever besteden aan mensen die zorg hard nodig hebben. De gemeente gaat met zorgprofessionals in gesprek om deze administratieve druk aan te pakken.
‘Frustrerend’, zo ervaren Desirée van Vliet en Yvonne Gilijamse, teamleiders Dagbesteding bij zorginstelling Laurens de administratieve rompslomp. Bij Laurens begeleiden ze onder meer ouderen met geheugen problemen via allerlei sport- en spelactiviteiten.
Van Vliet: ‘Je legt klachten en doelen vast, logisch. Maar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht ons ook om per klant formulieren in te vullen over vooruitgang en ingewikkelde vragen over financiën en justitie. Tijdrovend! Wat hebben we als zorginstelling hiermee?’
Complex
Gilijamse vervolgt: ‘Onze begeleiding gaat ten koste van de papieren rompslomp. Als aanvragen blijven liggen, start een behandeling pas maanden later. Het werkplezier is dan ver te zoeken.’
Reden voor de gemeente om met zorgverleners te praten over oplossingen. ‘De juiste indicatie en korte lijnen’, vindt Gilijamse. ‘Kleine stapjes zijn genoeg. De zorg wordt er beter van en dat merkt elke Rotterdammer. We hebben een mooi vak. Het is prachtig als iemand angstig binnenkomt en blij vertrekt.’
Begin deze week was het eerste gesprek, in maart en april volgen twee andere.