De Nationale ombudsman roept de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met klem op om per direct met gemeenten een oplossing te vinden voor de problemen van burgers met de levering en reparaties van hun Wmo-hulpmiddelen. Ondanks de inspanningen van de minister blijft de ombudsman signalen ontvangen dat het niet goed gaat. Met name uit gemeenten die een contract hebben met de hulpmiddelenleverancier met betalingsproblemen. Alternatieven als een overstap naar een andere leverancier blijken voor gemeenten gecompliceerd te zijn, onder meer vanwege overnameproblemen of Europese aanbestedingsregels.
Reinier van Zutphen: "Burgers zijn nog steeds verstoken van hulpmiddelen en gemeenten zitten inmiddels met hun handen in het haar. Ik ga daarom vanaf vandaag zelf weer een oplossing zoeken voor de aan het actieteam voorgelegde klachten en zal gemeenten hiervoor benaderen. Nogmaals, gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen waar het gaat om hun zorgplicht, maar als het hen boven het hoofd groeit en uitvoerbare alternatieven niet voorhanden zijn, moet de minister de regie nemen. Ik verwacht dat de minister voorkomt dat burgers, die van hulpmiddelen afhankelijk zijn, de dupe worden van tekortkomingen in het systeem. "
In oktober 2019 spoorde de ombudsman gemeenten al aan hun verantwoordelijkheid te nemen. Op de vraag hoe de minister ervoor gaat zorgen dat de problematiek wordt opgelost, liet deze weten met betrokken partijen aan de slag te zijn om de praktijk beter te laten werken voor mensen met hulpmiddelen. Daartoe werd door de minister een actieteam opgericht om de klachten op te pakken. Ook werd een bestuurstafel in het leven geroepen met de VNG, hulpmiddelenleveranciers en belangenorganisaties.
Bekijk de Brief aan minister van VWS inzake problematiek Wmo-middelen