Menu

Filter op
content
PONT Zorg&Sociaal

0

Succesvolle eerste fase van de Proof of Concept Lokalisatie, Adressering & PBAC met netwerkzorg

Afgelopen december is samen met het zorgveld en ICT-leveranciers gestart met de Proof of Concept (PoC) Lokalisatie, Adressering & PBAC met netwerkzorg. Nu, enkele maanden later, kunnen we met trots terugkijken op een succesvolle eerste fase. De PoC heeft aangetoond dat de generieke functies Lokalisatie en Adressering werken zoals beoogd en dat er grote stappen zijn gezet richting een betere samenwerking en snellere informatie-uitwisseling in de zorg.

Rijksoverheid 13 maart 2025

Directe toegang tot volledige informatie binnen het zorgnetwerk is cruciaal

“In de huidige praktijk lopen artsen tegen een fundamenteel probleem aan: ze weten niet altijd of er relevante gegevens beschikbaar zijn en waar deze te vinden zijn. Om informatie te verkrijgen, moeten ze collega’s bellen, wat vaak leidt tot vertraging doordat de juiste persoon niet bekend of bereikbaar is, of de benodigde gegevens niet direct beschikbaar zijn. Dit gebrek aan complete informatie kan leiden tot foutieve besluitvorming, zoals ook is gebleken uit een praktijkcase met fatale afloop. In deze PoC* zijn de generieke functies Lokalisatie en Adressering binnen een zorgnetwerk getest. Met deze PoC hebben we kunnen ervaren dat directe toegang voor zorgverleners tot volledige informatie binnen het zorgnetwerk in de praktijk ook haalbaar is.” aldus Avsarhan Tanir, projectleider PoC ‘s & pilots generieke functies - VWS.

Veelbelovende resultaten

De resultaten van fase 1 zijn veelbelovend en tonen aan dat de generieke functies Lokalisatie en Adressering werken zoals beoogd:

  • Volledig patiëntbeeld: dankzij de generieke functies Lokalisatie en Adressering en het zorgnetwerk hebben artsen direct toegang tot relevante gegevens.

  • Succesvolle implementatie: deze generieke functies zijn geïntegreerd in de gratis open-source software ORCA**.

  • Beproefd in de praktijk: testen uitgevoerd in een realistische proefzorgomgeving, met representatieve data en scenario’s.

  • Op schema volgens planning: alle doelstellingen van fase 1 zijn binnen de geplande tijd behaald.

Toon Wezenberg, Expert interoperabiliteit – CareCodex: “ Zorgverleners moeten erop kunnen vertrouwen dat de alle patiëntgegevens op het juiste moment beschikbaar zijn – voor snellere en betere zorgbeslissingen. Deze veelbelovende resultaten laten zien dat de oplossingen die we bedacht hebben ook daadwerkelijk hieraan bijdragen.”

De volgende stap

Met de succesvolle afronding van fase 1 gaan we direct door met fase 2. Hierin richten we ons op de volgende uitdaging:

Het realiseren en testen van de Policy Based Access Control (PBAC)-componenten, waarmee autorisatie wordt geregeld op basis van beleid en rechten.

* Een PoC is een eerste test om te bepalen of een idee of technologie in de praktijk haalbaar is. Het helpt om op kleine schaal te experimenteren en te bewijzen dat een concept technisch werkt.

** ORCA is de open-source referentie implementatie van data-uitwisselingsstandaard 'Shared Care Planning': een integratie-oplossing om databeschikbaarheid en digitale samenwerking in het kader van netwerkzorg mogelijk te maken.

Casus die als basis heeft gediend voor de PoC

Gebrekkige gegevensuitwisseling: een gemiste kans

Mijn schoonmoeder had steeds meer zorg nodig, maar belandde in een wirwar van doorverwijzingen tussen huisarts en specialisten. Geen van hen vond een duidelijke oorzaak, waardoor ze telkens werd teruggestuurd naar de huisarts. Toen de wachttijd voor een consult met de geriater in haar eigen ziekenhuis drie maanden zou duren, kozen we voor een sneller alternatief in een ander ziekenhuis. Dit betekende weer een doorverwijzing en nieuwe huisarts. Maar voordat die afspraak plaatsvond, viel ze thuis. Haar situatie verslechterde snel, en na meerdere opnames en overplaatsingen tussen verpleeghuizen, waarvoor ook nog andere huisarts nodig was, bleef een volledig beeld van haar medische geschiedenis ontbreken. Telkens had de desbetreffende zorgverlener alleen de doorverwijzing van de huisarts als informatiebron.

In het tweede ziekenhuis werd uiteindelijk een PET-scan gedaan, die een tumor in de blaas aantoonde. De uroloog in haar oorspronkelijke ziekenhuis verwees haar voor de operatie door naar een derde ziekenhuis. De behandelend specialist daar was niet volledig op de hoogte van haar huidige algehele gezondheidstoestand en haar medische geschiedenis. In de tussenliggende periode werd mijn schoonmoeder slechter. De specialist in het derde ziekenhuis die haar zou gaan opereren kreeg pas na zes weken een update over haar verslechterde situatie. Toen was ze te zwak om nog geopereerd te worden.

Mijn schoonmoeder overleed kort daarna. Deze situatie laat zien hoe een gebrek aan gegevensuitwisseling leidt tot vertraging, onzekerheid en mogelijk gemiste kansen. Had de specialist direct een compleet beeld gehad, dan had er eerder een goed onderbouwde beslissing kunnen worden genomen. Betere samenwerking en toegankelijkheid van medische gegevens zijn cruciaal om dit in de toekomst te voorkomen.”

Hoe hebben we de PoC aangepakt?

Er is gewerkt volgens de Agile-methode, een flexibele manier van werken waarbij we in korte, overzichtelijke stappen werkende oplossingen opleveren. Dit stelde ons in staat om snel te testen, te leren en verbeteringen direct door te voeren.

De volgende partijen hebben een belangrijke rol gespeeld in de uitvoering:

  • VWS coördinatie, regie & ontwikkeling en implementatie van NVI, LMR micro-service en het mCSD-adresboek

  • Santeon en Zorg bij jou: integratie met EPD & LMR’s

  • CareCodex: gebruikersperspectief en praktijkvalidatie

De basis voor fase 1 was een real-life praktijkcase, waarbij representatieve testdata en scenario’s werden ingezet. In een veilige, representatieve omgeving zijn de proeftuinen van VWS en Santeon succesvol gekoppeld, wat precies aansluit bij de architectuur van de generieke functies.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.