Alzheimer Nederland is het eens met Marieke van Werkhoven, landelijk coördinator van de Implementatie Zorgstandaard Dementie, dat de casemanager dementie eerder moet worden ingezet dan nu vaak gebeurt. Die inzet is direct bij de diagnose van groot belang, zelfs al in de in de zogenaamde ‘niet pluis fase’. Nu gebeurt dit vaak pas als de situatie uit de hand loopt, als je deze hulp op tijd inschakelt kan die juist een crisis voorkomen.
Alzheimer Nederland betoogt al geruime tijd de noodzaak van de casemanager dementie. Zo’n begeleider, ook wel dementieconsulent genoemd, staat naast de mantelzorger en de persoon met dementie. Voor mantelzorgers is deze persoonlijk begeleider een luisterend oor, een aanspreekpunt en kan zo de druk verlichten. Heel praktisch helpt de casemanager bij het vinden van de weg in de ingewikkelde wereld van zorg en welzijn, het regelen van zorg en geeft de casemanager praktische en emotionele begeleiding. Kortom, de casemanager is de steun en toeverlaat die zo hard nodig is.
Daarbij speelt de zorgverzekeraar een grote rol. De verzekeraars hebben een potje specifiek voor de vergoeding van die casemanager dementie en zou die vaker en eerder in moeten zetten. Nu worden die kosten nogal eens doorgeschoven, bijvoorbeeld naar de gemeenten. Hoog tijd dus dat de verzekeraars daarmee stoppen en hun verantwoordelijkheid nemen.